תפריט סגור

דרושים/דרושות 2.0: על המידע הגלום ברשתות החברתיות

חיפוש עבודה הוא תמיד תהליך המלווה בדאגה ובחוסר ביטחון. תקופות העסקה ארוכות וקביעות הן מושגים של פעם. כיום, שוק העבודה הוא תזזיתי ודור ה-Y מחליף עבודה מידי שנתיים. בהתאם למגמה ניתן למצוא מידע רב ערך ברשתות החברתיות. בשונה מבעבר, כיום תהליך חיפוש עבודה אינו נפסק והוא מלווה אותנו גם כאשר אנו עובדים ולא רק "בין עבודות".

מטרתו של הפוסט הנוכחי הוא לספק הצצה לזירה חסרת המנוח של חיפוש אחר משרות ברשתות החברתיות. מזירה זו ניתן לחלץ מידע רב ערך שבכוחו ללמד על הכישורים הרלוונטיים הנדרשים למיני עבודות ועל הביקוש/היצע בשוק העבודה. תחילה אציג את המשתנים שמהווים את בסיס הידע, לאחר מכן את מרחבי הידע וכיצד ניתן להפוך את המידע המדובר לידע ובהתאמה גם לכוח.

מרכיבי העבודה: השכלה וניסיון

זה כאילו טריוואילי, הרי ברור שלכל משרה נדרשת השכלה וניסיון הוא תמיד טוב. ובכל זאת שווה לעצור לרגע ולבחון את שני המרכיבים לפני שצוללים לרשתות החברתיות.

השכלה – כיום קשה לדמיין קריירה ללא השכלה. לא סתם אחוזי בוגרי תואר ראשון עולים ועולים בארץ בשנים האחרונות ומכללות רבות צצות כפטריות לאחר הגשם. בשונה מבעבר, נראה כי כי הדילמה כיום איננה האם ללמוד, אלא מה ללמוד. ריבוי החוגים בפקולוטות ותכניות הלימודים, ובהתאמה גם ההתמחויות השונות, מקשות על בחירה מושכלת המחוברת בקצה למשרה.

ניסיון – לצד ההשכלה, הניסיון הוא המרכיב החשוב הנוסף אם לא אף חשוב ממנו. אם בעבר ההשכלה הייתה מעין רף או גורם ממיין בין דורשי העבודה, אזי כיום היא ממיינת פחות. הניסיון לעומתה נשאר רף משמעותי בדרך למשרה המובטחת. השאלה המתבקשת בתחום זה הוא איזה ניסיון נדרש למשרה מסוימת. בימינו, עם ההכרה בחשיבותה של הרב-תחומיות, הקשר בין ניסיון לבין משרה מסוימת איננו טבעי בהכרח.

ההשכלה והניסיון הם המרכיבים המשמעותיים עליהם יש לתת את הדעת בתכנון קריירה וחיפוש אחר משרה. כמובן, להוציא משרות פרופסיונאליות קלאסיות כגון אדריכלות, רפואה, ראיית חשבון וכו'. אלה מקצועות הדורשים רישיון והכשרה ייעודית בניגוד לשאר המשרות המהווות את רוב שוק התעסוקה הדורשות השכלה וניסיון במובנם הרחב.

גם וגם, היום צריך הכל. מקור: A Cup of Lee

דאטאבייס: פייסבוק, לינקדאין, נטוורקינג

כיאה לעידן האינטרנט ומהפיכת המידע נתמקד ביצירת בסיס נתונים שמקורו בשני מרחבים וירטואלים ואחד חצי וירטואלי-חצי ריאלי. בסיס הנתונים הזה יבחן תחת מרכיבי ההשכלה והניסיון ובהמשך אראה כיצד ניתן להפיק ממנו ידע שיהווה כלי תומך החלטה באשר ללימודים גבוהים ולבחירת משרות.

פייסבוק – ברשת החברתית ישנן קבוצות רבות בהן מתפרסמות הצעות עבודה מגוונות. בין הקבוצות/עמודים הגדולים ניתן למצוא את משרות עילאיות ומתנשאות, משרות שוות בין חברים, דנה ונועה, משרות הייטק ושיווק ללא ניסיון ועוד ועוד. פשוט חפשו בכלי החיפוש של פייסבוק. בקבוצות/עמודים אלה מתפרסמות משרות רבות בפירוט תמציתי של השכלה ו/או ניסיון מינימלי נדרש.

לינקדאין – ברשת החברתית שהיא בעצם רשת חברתית עסקית גלום מידע רב באשר למשרות ולסיכויי הקבלה אליהן. מעבר להיותה רשת בה פעילים אנשי HR רבים היא מספקת מידע אמפירי לגבי הקשר שבין השכלה למשרה. קשר זה עולה באמצעות ניתוח הפרופילים האישיים של המשתמשים, שבהם מושם דגש רב על קורות החיים ופירוט ההכשרות השונות והמשרות השונות של כל משתמש. בנוסף ניתן למצוא נתונים סטטיסטיים בחתכים שונים של העבודים בחברות שונות.

נטוורקינג – מרחב ריאלי במקור שמתבסס יותר ויותר בוירטואלי. אם בעבר נערכו מפגשים של אנשים בעלי מאפיינים דומים כמו השכלה, ניסיון תעסוקתי וכו', אזי בימינו ה"רשת" עברה למרשתת. חפשו האם אתם משתייכים לקבוצה כזו, מה שיכול לסייע לכם בין היתר במציאת משרה ושימוש בקשרים אישיים על בסיס משותף. דוגמאות לקבוצת שכאלה: נשי עסקי, בעלי עסקים, אך בעיקר מצאו את הקבוצה הסגורה שלכם המתבססת לרוב על השירות הצבאי או על מקצוע ספציפי אם יש לכם כזה (כמו רופא, פסיכולוגית ושות').

הפקת המידע ויצירת הידע

אז מה עושים עם כל הדאטא הזה? מעקב וניתוח. ראשית יש לעקוב אחר העמודים הרלוונטים אליכם ולקרוא את מה שעולה שם ממש כמו חדשות. כן כן כמו חדשות. מעקב מתמיד בכוחו לייצר מודעות באשר לשני היבטים: מה נדרש בשביל משרה ואילו משרות הן פופולאריות בשוק העבודה. שנית, יש לנתח את המידע שמצטבר מידי פעם. למה הכוונה? מיד אדגים. הרעיון הוא למצוא באופן אקטיבי את הקשר בין השכלה וניסיון לבין משרה שהיא מושא תשוקתכם.

אם ננסה להפוך את הידע למידע בשלושת המרחבים שציינת לעיל נוכל להסיק את המסקנות הבאות. למשל, לפי מה שרץ בפייסבוק:

  1. תחום השיווק הדיגיטלי שכיח במיוחד ונוגע בכל סוגי העסקים – כל עסק רלוונטי משווק את עצמו באמצעות הדיגיטל ולכן מחפש אחר עובדים בעלי מומחיות בתחום. אלה הם בעלי יכולות כתיבה נדרשות לשיווק בדיגיטל ולכן השכלה בתחום הספרות, סדנאות כתיבה, פרסום חומרים כתובים וכו' מהווים יתרון בחיפוש אחר משרה זו.
  2. ישנה הצפה בתחום ה-QA – מבט חטוף בקבוצות ההיי-טק מגלה כי אמנם יש ביקוש ל-QA אך היצע מבקשי המשרה גדול מאוד בתחום.
שיח ער בנושא ה-QA, היצע רב אבל גם ביקוש רב. מקור: פייסבוק – קבוצת משרות הייטק ושיווק ללא ניסיון

מעקב וניתוח בלינקדאין אחר עובדים באינטל מגלה כי כדי לעבוד בחברת הענק נדרש תואר מאוניברסיטה גדולה, ולרוב גם ניסיון קודם בתחום מחברות אחרות. בחינה אחרת מעלה את המסקנה כי על מנת לעבוד בבית השקעות (מיטב דש במקרה זה) הכי רצוי ללמוד כלכלה ובאוניברסיטה.

זה מה שלמדו 350 עובדי מיטב-דש שנמצאים בלינקדאין. מקור: Linkedin

הערת אזהרה: בלינקדאין ישנה נטייה להגזמה בקורות החיים של המשתמשים. בהקשר זה ניתן ללמוד שני דברים: קורות חיים הם דבר חשוב שעושה רושם ומסייע להתקבל למשרות וגם שלא צריך להתרגש ממה שנראה קורות חיים "טובים מידי".

באשר לנטוורקינג, מאחר ומדובר בקבוצות סגורות לא אביא דוגמאות בנושא. חשוב להבין כי דרך הלינקדאין ניתן למצוא ולהצטרף לאותן קבוצות הרלוונטיות לך.

סיכום

מטרתו של הפוסט – להבין כי איסוף המידע הוא חשוב גם כאשר איננו מחפשים עבודה. יצירה של בסיס מידע והפיכתו לידע עשויים לכוון אותנו ללמוד את הדבר הנכון למסלול הקריירה שלנו או לבחור את המשרה הנכונה בדרך אל המשרה הבאה.

בשורה התחתונה לא מדובר כאן בעבודת דוקטורט. עקבו אחר מודעות דרושים בשוטף ותבינו מה "חם" עכשיו ומה נדרש "על הנייר". בדקו מה החברים שלכם בלינקדאין עושים ואיפה הם עובדים ותבינו מה צריך ללמוד, איפה ואולי בכלל מה צריך לכתוב כדי להתקבל למקום עבודה כלשהו. השתמשו בסטטיסטיקות המובנות של לינקדאין. היכנסו לקבוצות נטוורקינג סגורות שתואמות את ההשכלה והניסיון שלכם.

היופי הוא שכל המידע מונח לנו מתחת למקלדת, חפשו אחריו ואולי תצליחו ללמוד את המקסימום במינימום ולעבור מספר מצומצם של תחנות בדרך למשרת חלומותיכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות