תפריט סגור

ידע זה כּׁח: בַּזֶּרֶם ממליץ לקרוא (ולהרוויח)

בעידן האינטרנט יש הררי מידע (מהפיכת המידע AKA). הוא מונח לו במקומות רבים ושונים ולא תמיד פשוט לברור בין המוץ לבין הבר. הפוסט הנוכחי יתרכז במידע אותו ניתן להפוך לידע ובו אמליץ על מספר כלים אינטרנטים, קבוצות דיון ובלוגים שונים בנושאי כלכלה וניהול השקעות (על קצה המזלג כמובן). כל זאת במטרה להאיר באלומה צרה וצנועה את הפוטנציאל להפוך ידע לכח ברשת ובחיים.

כרגיל, קצת היסטוריה…והווה

מהפכת הדפוס קדמה למהפכת המידע והיא אחת החשובות בתולדות האנושות. באמצע המאה ה-15 הומצאה שיטת הדפוס ויחד עם המצאת הנייר קודם לכן, הנגישה להמונים שידם הייתה משגת, מידע רב באמצעות ספרים. בזכות הדפוס התאפשר להפיץ רעיונות במהרה ולהשפיע על רבים באמצעים מעטים.

דוגמה נהדרת לכך היא מסמך "95 התזות" של מרטין לותר, שהודפס במאות עותקים וכלל ביקורת קשה כלפי הכנסיה הקתולית של אז. מסמך זה נתלה על דלתות הכנסיות ברחבי גרמניה והיווה את הבסיס לנצרות הפרוטסטנטית. אלמלא הדפוס, קשה להאמין כי זה היה קורה כפי שקרה.

בהתאם לכך, ספרים הפכו להיות שכיחים כמעט בכל התרבויות והם נחשבים לאמצעי יעיל להפיץ מידע ורעיונות ברחבי העולם. ומה השתנה מאז? ברוכים הבאים לעידן מהפכת המידע. האינטרנט והשטחת העולם הביאו נגישות חסרת תקדים באמצעות הרשת כמעט מכל מקום בעולם. הספרים הפכו לדיגיטליים ותרגום בין שפות מעולם לא היה קל יותר. בהתאמה נחשפים מיליארדים ליותר ויותר מידע ברחבי העולם.

אם בעבר על מנת להוציא ספר ולשטוח את דעתך בפני קוראים פוטנציאליים, צריך היה הכותב לעבור מיון וסינון של מוציא לאור, עורך ומאמת, אזי כיום כל אחד ואחת יכולים להפיץ את הבשורה לפי ראות עיניהם.

איך הופכים מידע לידע (ולכח)…

מהפכת המידע מביאה עימה אתגרים משמעותיים כדוגמת הפייק-ניוז. מה שהפך להיות כלי פוליטי רב עוצמה בידי דונלד טראמפ, הפך פופולארי בקרב אחרים (כולל בישראל). האם הפייק-ניוז נולד בעקבות האינטרנט? לא בטוח, כנראה שהוא תמיד היה שם אך בעוצמות פחותות ובעיקר היה בעל השפעה מועטה לעומת תקופתנו ונגישות המידע המאפיינת אותה.

כדי להפוך מידע לידע נדרשים שלושה שלבים:

  1. סינון המידע – ברירת המידע המתאים לידע הנדרש. בתוך הררי המידע לא פשוט למצוא את זה הרלוונטי לעניינו.
  2. אימות המידע – האם המידע אמין? מי עומד מאחורי המידע הנתון? האם ישנו קונצנזוס או השגות לגבי האתר הנתון? לא כל מידע שתתקלו בו הוא אמין ונכון. חשוב להצליב מידע ולנהוג בספקנות כדרך חיים באינטרנט.
  3. גיבוש הידע – תהליך בו המידע נטמע בתודעה והופך לכלי בעל משמעות פרקטית. איך עושים את זה? קוראים, מדגישים את מה שחשוב, מרחיבים אותו ממקורות נוספים ובעיקר משתמשים בו באופן מעשי.
אחד שידע להשתמש נכון במידע ולהפוך אותו לידע באמצעות הפצה נכונה (ודפוס). מרטין לותר.
מקור: Cranach Digital Archive

כעת, לאחר שסקרתי בקצרה את מה שהיה ומה שיש ומה צריך לשים לב, אמליץ על מספר אתרים או קבוצות שם ניתן להפוך מידע לידע ובכך לצבור גם כח, במקרה שלנו כלכלי.

בלוגים

הסולידית – אולי הבלוג הכלכלי המפורסם מכולם בעברית והמהווה מקור השראה לרבים אחרים. בבלוג זה תמצאו תפיסת עולם כלכלית המקדמת פרישה מוקדמת באמצעות השקעה פאסיבית בשוק ההון.

SLOW – לא מדובר בבלוג כלכלי קלאסי כי אם בפילוסופי המקדם אורח חיים פשוט ואיטי. יחד עם זאת לתפיסת עולם זו משמעויות כלכליות נרחבות והוא מומלץ במיוחד בשביל הרחבת הפרספקטיבה.

כלכלה קלה – אתר אינפורמטיבי במיוחד שמטרתו הפצת ידע כלכלי בשפה נגישה ופשוטה. שם תוכלו ללמוד את אבני הבניין הבסיסיות של הכלכלה במובנה הרחב ובחיי היום-יום.

נער אוצר – בלוג של נער אוצר לשעבר. תמצאו שם פרשנויות כלכליות למצבים אקטואליים. שם תמצאו פרשנות של מי שהיה "בפנים" ותגלו ללמוד שלא הכל נראה כפי שהוא נראה מעל דפי העיתון או יוצא מדברי הפוליטיקאים.

דעת מיעוט – הבלוג המפורסם של אורי כץ. הבלוג עוסק במובנה הרחב של הכלכלה ובעיקר במדיניות כלכלית, השפעתה על האזרחים ואופן הביטוי שלה בתחומים שאינם כלכליים גרידא. הכותב שם לו למטרה להאבק בפופוליזם ובפייק-ניוז הכלכלי-פוליטי.

בלוגי השקעות שונים – אם ההמלצות שלעיל נוגעות בעיקר לתפיסות עולם ומטפלות בכלכלה במובנה הרחב, אזי ישנם מספר בלוגים העוסקים בהשקעות בשוק ההון באופן ממוקד. אלה מומלצים למשקיעים ומספקים מידע ושיטות השקעה מעשיות במיוחד: השקעות ערך, ערך בערך, Hot Stocks, משקיע בערך.

קבוצות דיון

דרך נפלאה ושונה להפוך מידע לידע נמצאת ברשתות החברתיות או בפורומים של הבלוגים השונים. בזירות אלה ניתן לקיים שיח ער ורב-גוני בנושאים כלכליים שונים. עצם קיום השיח מספק נקודות מבט שונות על אותו הנושא ומציג את המורכבות הקיימת בנושא שבדיון.

הפורום של הסולידית – בבלוג של הסולידית ישנו פורום יקר ערך שם תמצאות מידע רב ותוכלו לנהל שיח ולהתלבט יחדיו בסוגיות הקשורות בהשקעות בשוק ההון ובכלל.

נינג'ה פיננסית – ללמוד איך כסף עובד – קבוצה הצוברת משתמשים רבים מיום ליום בפייסבוק. מקום מצוין להתלבטות, שיתוף מידע והחלפת ידע בנושאים כלכליים מגוונים, החל בהשקעות, דרך מיסוי וכלה בזכויות וחובות. והכל בגישה הומריסטית וקלילה.

דיונים של כלכלה קלה – קבוצת הדיונים בפייסבוק של הבלוג כלכלה קלה, שם תוכלו לקבל חוות דעת של מומחים בכלכלה ולהעלות נושאים כלכליים רחבים לדיון.

אייל הנדסה פיננסית – כבר כתבתי בעבר על הקבוצה הנהדרת לקבלת ייעוץ חינם ובלתי תלוי בנושאי משכנתאות. מקום מצוין לגיבוש ידע.

שני כלים אינטרנטים שאתם חייבים לעצמכם

אני רק אניח את זה כאן. שני כלים מדהימים, אחד בפשטותו והשני ביופיו. עם הראשון תוכלו לבצע ניתוח והשוואה בשוק ההון האמריקאי ובשני תוכלו להביט בעוצמתה ומורכבותה של הכלכלה העולמית (וללמוד מזה משהו).

הנה הראשון והנה השני.

מדינות המייצאות מכוניות וחלקן היחסי מכלל הייצוא. דוגמה למידע, עכשיו תהפכו אותו לידע ותשקיעו בחכמה. מקור: OEC

סיכום

הסקרנות אולי הרגה את החתול אבל לא את האדם.

אז מה בעצם ניסיתי להגיד כאן? מהפכת המידע היא שלב מתקדם של מהפכת הדפוס. מצאו מידע, הפכו אותו לידע ותוכלו להשפיע (לחיוב) על עצמכם ועל סביבתכם.

בַּזֶּרֶם הוא ניסיון לעשות כן. בהצלחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות