תפריט סגור

שוק ההון: איך ולהתחיל ולמה בכלל?

בעקבות דרישות שהתקבלו במערכת הפוסט הבא יציג את הדרכים השכיחות להשקיע בשוק ההון בארץ ובחו"ל. אולם קודם כל נדרש לשאול מדוע להשקיע בשוק ההון בכלל? 

מסתבר שרוב העשירים בעולם משקיעים את רוב כספם בבורסות השונות, וככל שאדם הוא עשיר יותר כך הוא משקיע נתח גדול יותר מהונו בשוק ההון. הבורסה היא דרך לשמר או להגדיל הון בצורה כמעט ודאית. הכיצד? הסתכלות של עשרות ומאות שנים לאחור מגלה כי סך הכסף בעולם הלך וגדל, מה שמתבטא בעיקר בבורסות השונות בעולם, כלומר בשווי השוק של החברות המונפקות בבורסות. השקעה במניות (ובעיקר במדדי מניות, AKA "השקעה פסיבית") לאורך שנים רבות תניב תשואה ממוצעת של 8%-6% לשנה. ראו כאן או כאן.

ובכל זאת, למה לא לשמור את כסף "מתחת לבלטות"? התשובה לכך היא האינפלציה. בישראל, למשל, כסף שקבור ברצפה מאבד בממוצע 2.5% בשנה בהסתכלות ארוכת שנים. המשמעות היא ש-100 ש"ח שהחבאתי בגיל 10, כח הקנייה שלהם יהיה בגיל 20 שווה ערך ל-75 ש"ח. בקיצור, התשואה הממוצעת השנתית המיוחסת להשקעה בשוק ההון עולה על ממוצע האינפלציה השנתית ואף מגדילה את ההון העצמי לאורך שנים. 

בשנים האחרונות חלה ירידה באינפלציה והיא עומדת בממוצע לשנה של כ-1%. בתקופה המתוארת שבתמונה האינפלציה הממוצעת הייתה גבוהה משמעותית. מקור: בנק ישראל

היתרונות

בשונה מהשקעות אחרות כגון נדל"ן, השקעה בחברות פרטיות או נכסים שאינם סחירים, להשקעה בשוק ההון מספר יתרונות:

  1. הון עצמי – השקעה בשוק ההון אינה דורשת הון עצמי משמעותי. ניתן להשקיע מ-1 ש"ח ועד אינסוף ש"ח (מזכיר את המשחקים לילדים ולמבוגרים לגילאי 99-9).
  2. נזילות – השקעות בשוק ההון ניתן לממש בכל רגע (כמעט) ולהנזיל את הכסף, וזאת בשונה מהשקעות אחרות שתהליך המימוש שלהן עשוי להיארך זמן רב.
  3. פיזור סיכונים – בלחיצת כפתור ניתן להשקיע במאות חברות ביבשות שונות ובמגוון של מטבעות. ככל שהפיזור עולה כך הסיכון יורד, להבדיל מהשקעה בודדת בנכס נדל"ני, בחברה פרטית וכדומה.
  4. זמינות – עידן האינטרנט והטלפון החכם מאפשר להשקיע בכל מקום, בכל זמן ומכל מקום.
  5. מידע – שוב, עידן האינטרנט מנגיש מידע רב במגוון שפות ומאפשר להתעדכן בכל מה שקורה בזמן אמת.

החסרון

"חזיר קטן אוכל הרבה, חזיר גדול אוכלים אותו" – עממי

בחרתי לציין כאן רק חסרון אחד – האדם. מה זאת אומרת? כאמור, לאורך שנים שוק ההון מניב את התשואות הטובות ביותר. בדקו בעצמכם. השקעה מפוזרת וסבלנית תניב תשואות נהדרות. אדם המשקיע בצורה מסוכנת, קרי, ללא פיזור, כמו גם השקעות לטווח קצר, אלה בגדר צל"ש או טר"ש.

אנשים רבים חושבים שהשקעה בבורסה היא מסוכנת או בגדר הימור, בשונה למשל מהשקעה בנדל"ן. מכירים את הביטוי "הכסף בקירות בטוח יותר"? הוא בטוח כי קשה מאוד להוציא אותו משם ולכן הוא מחייב סבלנות. שוק ההון בניגוד אליו מאפשר פיזור סיכונים ("כסף בהרבה קירות") ודורש סבלנות. היתרון של השוק, הנזילות, הינו במקרים רבים בעוכרו. כלומר, האדם מנזיל את הכסף בעיתות של פחד וחרדה (פסיכולגיה, כבר אמרנו), ומאבד בכך את התשואה הממוצעת ארוכת השנים ששוק ההון מבטיח. 

לסיכומו של עניין, אם האדם ינהג בסבלנות ובפיזור סיכונים, החסרון של שוק ההון מתבטל הלכה למעשה.

Our favorite holding time period is forever" – Warren Buffet"

איך עושים את זה?

שתי הדרכים הפופולאריות בישראל להשקעה בשוק ההון הן דרך הבנק או באמצעות חשבון השקעות, כדלהלן:

  1. בנק – כל בנק בישראל מאפשר לפתוח חשבון השקעות צמוד לחשבון העו"ש בבנק. המסחר מתבצע באמצעות אתר האינטרנט של הבנק או באמצעות יועץ ההשקעות של הבנק, שירות אותו הבנק מספק ללא עלות נוספת ללקוחותיו. חשוב לציין כי העמלות הנגבות דרך ניהול החשבון בבנק הן גבוהות יותר והמידע המופיע בחשבון, בדרך כלל, אינו עדכני לזמן אמת.
  2. בית השקעות – חשבון השקעות בבית השקעות מאפשר מסחר בשוק ההון בעלויות נמוכות יותר באופן משמעותי ובמערכות מסחר נוחות ועדכניות לזמן אמת. בבית ההשקעות ניתן לנהל חשבון באופן עצמאי או באמצעות מנהל תיק. לרוב, ניהול תיק באמצעות מנהל אישי דורש תיק מינימאלי של כמה מאות אלפי ש"ח ומחייב עמלות ניהול בגובה של 2%-1% משווי התיק כולו. חשבון עצמאי, להבדיל, דורש תיק מינימאלי של כ- 15,000 ש"ח ואינו כולל דמי ניהול כלל.

כאן תוכלו למצוא טבלה טובה המשווה את העלויות השונות בין בתי ההשקעות המאפשרים מסחר עצמאי.

סיכום

אני יודע… חסרים כאן הרבה דברים. להשקעה בשוק ההון ישנם חסרונות נוספים (כמו מיסוי או מימון). בפוסטים באים אדון בסוגיות נוספות הקשורות להשקעה בשוק ההון או בנדל"ן (בעיקר). שוק ההון להבדיל מהשקעות אחרות כולל את יתרונות מהותיים הייחודים לו, וכדי להצליח בהשקעה נדרש בעיקר להתגבר על עצמנו, דהיינו, להיות סבלניים ולהיות חזירים קטנים.

המידע באתר זה אינו מהווה יעוץ, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסים מכל מין וסוג שהם (לרבות ניירות ערך, מניות, אגרות חוב, יחידות השתתפות בקרנות נאמנות, אופציות, חוזים עתידיים, תעודות סל, מוצרים מובנים, קופות גמל, קרנות השתלמות, קופות פיצויים וכו') וכן אינו מהווה הצעה לרכישת מוצרים פיננסים כאמור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות