תפריט סגור

איך לבחור מניה: שלבים בסיסיים למשקיע המתחיל

איך לבחור מניה? ישנן אסטרטגיות ושיטות רבות. יש כאלה שחוקרים לעומק כל חברה טרם ההשקעה. יש אחרים אשר קוראים את המלצות האנליסטים ובוחרים מניות בהתאם להם. יש כאלה המשקיעים במדדים ולא בחברות מסוימות. בקיצור, אין לזה סוף.

יחד עם זאת, חשוב להקפיד על כמה כללים בסיסיים רגע לפני שבוחרים מניה, ללא קשר לשיטת ההשקעה או לאסטרטגיה הנבחרת. פוסט זה יתמקד במשקיע המתחיל ויתאר מספר שלבים בסיסיים בתהליך בחירת מניה בבורסה בישראל.

שלב ראשון – נתונים נתונים ו…נתונים

איך מתחילים? השלב הראשון הוא בחינת הנתונים הבסיסיים של המניה הפוטנציאלית. מטבע הדברים יש נתונים רבים עליהם ניתן לבצע ניתוחים מעמיקים, אולם את הנתונים הבסיסיים ביותר תמצאו בכל אתר המרכז מידע לגבי מניות בשוק ההון.

נתונים בסיסיים

שער אחרון – המחיר למניה בודדת באגורות. בהתאם לכך, אם מחיר מניית כימיקלים לישראל (כיל) הוא 1875 אג' משמע שמניה אחת של החברה עלותה נכון לאותו רגע הוא 18.75 ש"ח.

שינוי – ההפרש בין מחיר הפתיחה של המניה ביום המסחר האחרון לבין מחירה הנוכחי. השינוי מוצג לרוב באחוזים. כך שאם מחיר הפתיחה של המניה הוא 100 אגורות ומחירה הנוכחי הוא 110 אגורות, אזי השינוי הוא חיובי ועומד על 10%.

איך לבחור מניה - נתונים עיקריים
נתונים עיקריים של מניה באתר הבורסה

מחזור מסחר – נתון חשוב מאוד המציג את השווי הכולל של כל העסקאות שנעשו בחברה במסחר בבורסה. ניתן למצוא מניות סחירות מאוד וכאלה שהן כמעט בלתי סחירות. המשמעות היא רבה שכן מניה עם מחזור מסחר גבוה נחשבת למניה נזילה, כלומר כזו שתוכלו למכור בקלות יחסית ולהנזיל את הכסף המושקע לכשתרצו. ישנן מניות נזילות מאוד כגון כיל שמחזור יומי ממוצע שלה עומד על כ- 40,000,000 ש"ח. לעומתה, חברת ממן שהמחזור היומי שלה עומד רק על 28,000 ש"ח.

זכרו, מחזור מסחר הנמוך ממאות אלפי ש"ח נחשב מחזור מסחר נמוך ועלול להוות בעייה בהנזלת הכספים (תלוי כמובן בגובה השקעה).

גבוה/נמוך יומי – מחיר המניה הגבוה ביותר והנמוך ביותר באותו יום מסחר. מה ניתן ללמוד מכך? לא הרבה, עדיף להתבונן בגרף המניה ותיכף אסביר.

שווי שוק – סך שווי שוק החברה המחושב לפי מספר המניות במכפלת מחיר מניה בודדת. כלומר, אם לחברה סה"כ 100 מניות (לא בהכרח כולן מונפקות בבורסה) ומחיר המניה הוא 10 ש"ח, אזי שווי השוק של החברה עומד על 1000 ש"ח. שווי שוק החברה מהווה בסיס לחישובים רבים בשיטת השקעות ערך וניתוח כדאיות ההשקעה בחברה כזו או אחרת.

טבלת ביקוש והיצע

ביקוש והיצע – טבלה חשובה שממחישה למה שוק ההון הוא 'שוק'. בטבלה זו תמצאו עמודה של היצע, קרי, של אלה המבקשים למכור את המניה שבבעלותם. לצידה תמצאו עמודה של ביקוש, כלומר, של אלה המבקשים לקנות את המניה. בכל עמודה יופיע המחיר המבוקש לקניה/למכירה (לימיט), כמות המניות המוצעת למכירה/לקניה, שווי העסקה המוצעת בש"ח ואחוז השינוי ביחס למחיר הנוכחי של המניה. אם תרצו לקנות מניה, תוכלו בהתאם למחירי ההיצע תוכלו להזרים ביקוש במחיר מסוים. כאשר מחיר הביקוש ומחיר ההיצע יפגשו – תתבצע העסקה!

איך לבחור מניה - טבלת ביקוש והיצע
טבלת ביקוש והיצע לדוגמה. מקור: ביזפורטל

שלב שני – גרף המניה

לאחר בחינת הנתונים הבסיסיים חשוב להביט בגרף המניה בחתכים הבאים:

זמן – ניתן למדוד את גרף המניה בקבוצות זמן קבועות (יומי, שבועי, חודשי, רבעוני, שנתי) או בכל חתך זמן שתרצו באמצעות סימון ידני.

שערים (מחירים) – בצדו השמאלי ביותר הגרף תמצאו את שער הבסיס בחתך הזמן הנבחר ואילו בצדו הימני את השער האחרון בחתך הזמן הנבחר. בין לבין תמצאו את נקודות השיא והשפל של המניה. מה ניתן ללמוד מכך? כמה דברים:

  1. מגמה – האם המניה בחתך הזמן הנבחר הציגה ביצועים חיוביים ביחס לעצמה, קרי, לשער הבסיסי שלה? האם המגמה חיובית, שלילית או יציבה?
  2. תנודתיות – ככל שההפרשים בין נקודות השפל לנקודות השיא גדולים יותר והתדירות שלהם גבוהה יותר כך המניה תנודתית יותר. למה זה חשוב? כי מניה תנודתיות דורשת עצבים חזקים אצל המשקיע ומאפשרת גם הזדמנויות השקעה בשיטות של מסחר בטווחים קצרים המכונה סווינג.

מדידה השוואתית – זכרו כי גרף המניה מציג את התשואה שלה ביחס לעצמה. מעניין לא פחות הוא ביצועי המניה ביחס לחברות אחרות או למדדים. בכל גרף באתר המכבד את עצמו ניתן להוסיף על הגרף הנבחן גרף של חברה אחרת ולהשוות את הביצועים בינהן.

היכן ניתן לנתח גרפים? בכל האתרים הגדולים תמצאו גרפים אך אחת האפשרויות הנוחות ביותר נמצאת בחינם באתר הבורסה.

איך לבחור מניה - גרף מניה
לדוגמה: גרף של מנית כיל בחתך של 3 חודשים באתר הבורסה

שלב שלישי- דיווחים רשמיים וחדשות

איך לבחור מניה? כדאי לקרוא והרבה. מומלץ במיוחד להשתמש בשירותי אתר הבורסה של ת"א ובאתרי החדשות הכלכליים, ובמיוחד בשירותי ה'מאיה' בכל הנוגע למניות הנסחרות בישראל.

נתונים ודיווחים רשמיים

באתר הרשמי של הבורסה בת"א ובאמצעות ה'מאיה' תמצאו חשובים כגון:

פרטי החברה – במה החברה עוסקת, על אילו סקטורים היא נמנית ואילו מדדים רשמיים של הבורסה היא מרכיבה. בנוסף תוכלו למצוא את בעלי העניין במניה (מי שמחזיק בנתח של 5% או יותר ממניות החברה). כמו כן תמצאו את התפלגות ההחזקות במניה: מוסדיים, בעלי עניין או הציבור. למה זה מעניין? יש כאלה הרואים בהחזקה של מוסדיים במניה סממן חיובי הקשור ביציבות החברה ובפוטנציאל הגלום בה.

דיווחים מהותיים – מידע אותו החברה מחויבת לדווח בגין היותה חברה ציבוריתה רשומה בבורסה. שם תוכלו למצוא דיווחים חשובים כגון מדיניות חלוקת הדיבידנד, פרסום הדוחות הכספיים והודעות על אירועים מהותיים שלהם השפעה משמעותית על עסקי החברה. ראשית, ניתן ללמוד רבות על החברה מכל אלה. שנית, תוכלו למצוא שם מצגת למשקיעים הכוללת מידע תמציתי ומעניין, למשל כמו זו של חברת אפולו (פשוט חפשו 'מצגת למשקיעים' בתיבת החיפוש של המאיה).

דוחות כספיים – את הדוחות עצמם תוכלו למצוע תחת הדיווחים המהותיים, אולם תקציר של הנתונים הכספים תמצאו בדף החברה ב'מאיה'. במבט חטוף תבינו אם החברה רווחית תחת סעיף רווח נקי, והאם ההתחייבות (חובות) של החברה גדולות מן הנכסים של החברה.

חדשות וניתוחים

השלב האחרון הבסיסי הוא חיפוש קצר ברשת על החברה המסוימת. מטרתו של החיפוש לוודא שאין "נורות אדומות" בנוגע לפעילותה של החברה. תחילת החיפוש באתרי הכלכלה העיקריים (דה-מרקר, ביזפורטל, גלובס). ראו למשל את חברת טבע, חיפוש קצר יעלה תוצאות מעוררות חשד בימים אלה. הנה אחת, שנייה ושלישית.

בשלב מתקדם יותר ניתן לחפש מידע גם באתרים העוסקים בניתוח מניות ובפורומים רלוונטיים (הוטסטוקס, ספונסר), לרבות המלצות וניתוחים של אנליסטים.

איך לבחור מניה – סיכום

השלבים המתוארים לעיל מיועדים למשקיע התחיל וחושפים בפניו את מאגרי המידע השכיחים בישראל והחיוניים לתהליך הבדיקה הראשוני. בנוסף, הם מצביעים על הנתונים הבסיסיים והחשובים אליהם יש לשים לב.

ניתן לראות בשלבים אלה מעין בדיקת היתכנות מקדימה, סוג של מסננת, רגע לפני הקפיצה אל המים העמוקים של עולם ההשקעות.

חשוב לציין כי השלבים שהוצגו כאן אינם מחליפים בדיקות נוספות בהתאם לאסטרטגיה הנבחרת. כל אחד ושיטתו הוא.

בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות