תפריט סגור

ניהול אישי של קרן פנסיה (IRA) – סיכום לאחר מאבק מדמם

IRA

IRA הם ראשי תיבות של Individual Retirement Account, כלומר, ניהול עצמאי של החסכונות הפנסיוניים, להבדיל מניהול קולקטיבי של הגופים הפיננסים השונים (אלטשולר, הראל, מור, הראל ועוד). אז אני אור ואחרי מאבק מדמם של חודשים אני מנהל לעצמי את קרנות הפנסיה וההשתלמות ב-IRA.

למה עשיתי את זה? דמי ניהול קטנים יותר (0.3% לעומת 3%-4% השערורייתיים ששילמתי עד כה בשנותיי בתור שכיר תחת הסכמים קיבוציים הייטקיים). שליטה מלאה על תיק ההשקעות שלי (לאן כל שקל הולך ולמה?) תחת ההנחה שלמידה תמידית תוביל אותי לייצור יותר ערך מצטבר בתיק שלי לעומת שימוש בסוכן שהידע והאכפתיות שלו מוטלים בספק.

מה נדרש ממני לעשות? לעבור הדרכה מקיפה על העולם הזה ע"י חבר מאוד טוב שלי שעשה כבר את המחקר ויודע להסביר הכל מאוד טוב. אחר כך, לפנות לנציגת שירות של מיטב דש (שמאפשרים IRA) ולבקש לנייד את כל הקופות שלי (ושל אשתי) אליהם. ואז לחתום על מלא טופסולוגיה ולקבל גישה למערכות מסחר שלהם וכמובן לחכות עד שכל הכספים ינויידו (ולשבת להם על הראש כדי שזה יקרה כי זה אף פעם לא עובר חלק בבת אחת).

אחרי הבירוקרטיה, נדרשתי לבנות תיק השקעות. במקרה שלי, תיק סמי-סולידי, על מנת איכשהו להרוויח יותר מהS&P500 באופן ממוצע כל שנה. ניהול עצמאי הוא ליטרלי עצמאי. להשקיע את הכספים הקיימים משמע לקנות מניה מניה דרך מערכות המסחר. וכמובן להמשיך להפקיד כספים (במקרה שלי פעם בשנה כי אני עצמאי) ולהשקיע גם אותם כראות עיניי.

נשמע פשוט נכון? Hold my beer folks….

שוק הפנסיה הוא אחד השבורים בארץ, with a serious need of an upgrade. הדגל האדום הראשון היה כמות הטפסים שנדרשתי למלא – בחייאת, שלחו משהו אחד, תן לי לשקר לך שקראתי עד הסוף, אחתום ונמשיך הלאה. 

ניוד הכספים היה סיוט בפני עצמו. עד עכשיו יש לי איזה 20 אלף שתקועים במנורה מבטחים שלא נויידו. למה? כי הכל אנושי! APIs לא עושים פאדיחות כאלה. אין שום סיבה שניוד לא יקח כמה שניות בעולמנו המחובר. ולמה בכלל נציגי שירות? למה אי אפשר שהכל יהיה ברור ושקוף? עם תהליך וויזרדי חכם שמוביל אותי בתהליך? שלחתי יותר מ50 מיילים במהלך החודשים האחרונים וכל תשובה מגיעה בדיליי של כמה ימים – מתסכל ברמות קשות. חשוב שיהיו נציגים אבל הם לא צריכים להיות צוואר בקבוק בשום תהליך אי פעם! 

בניית תיק השקעות זה עניין בכלל לא פשוט. איך לדעת במה להשקיע? איך לחלק את התיק? למה המדד הזה ולא מדד אחר? כמה כסף בפועל לשים על כל מניה? ימבה שאלות. הזדמנות להקניית ידע שחברות הפנסיה לא נגעו בה כי הן רוצות שנשאר בורים וחסרי עניין בנושאים האלה ונמשיך לשלם להן דמי ניהול מנופחים שמגיעים למאות אלפי שקלים במצטבר.

ההשקעה בפועל (פעולות הקנייה והמכירה) גם היא לא פשוטה. המערכות מיושנות ולא ברורות, הן עושות את העבודה אבל לא מעבר. ואיך אפשר בלי כמה חוקים שרירותיים כמו  ״אה, בשביל דולרים אתה צריך להתקשר כדי לקנות אותם, ואז לגשת למערכת מסחר אחרת כדי לבצע את הפעולות״ (למה?!!!). ועוד פנינה – ״אסור שמניה שאתה מחזיק תהווה 10% מכל התיק״ (לך תשחק בפורטפוליו שלך עכשיו כדי לגרום לזה לקרות). בכל הקשור להפקדות האחריות היא כמובן על עצמי. אני אחראי כל X זמן להפקיד כי אני עצמאי ואין יכולת לעשות אוטומציה לכל התהליך לפי סט של חוקים קבוע מראש. למה?

שקיפות ודוח התקדמות גם הם לא הצד החזק של המערכות. היום בנוסף לקובץ אקסל שמראה בדיוק אילו מניות יש לי, יצרתי עמוד ב-Investing שעוקב אחרי התיק שלי ומראה לי כמה הרווחתי מרגע הקניה ועד כה – למה אי אפשר לשלב הכל בפלטפורמה אחת?

ובכל זאת…

יש פה אתגר לוגיסטי שגרם לי לרצות לומר ״פאק איט״ איזה 30 פעם ולפרוש לאיזה תיק מחקה מדד של אחת מקרנות הפנסיה הגדולות. מזל שהחבר שלי, שהחזיק לי את היד לאורך כל התהליך (שעוד לא לגמרי סיימתי אותו), עודד אותי להישאר ולהמשיך להילחם בחוסר ההיגיון המשווע עד לרגע הניצחון.

היום, חצי שנה אחרי שכתבתי את הפוסט המקורי בטוויטר, אני כבר די מיומן בקנייה של מניות עבור החשבונות שלי ושל אשתי, ולמרות שהתיק שלי נפגע כמו כולם מאז המשבר הנוכחי, אני עדיין שמח שעשיתי את המהלך הזה ולקחתי טיפ טיפה יותר שליטה על העתיד שלי.

אני מכיר שישנה חברה בארה"ב שנקראת altoira.com שמנסה לפתור את העניין הזה, אבל מאמין שיש עוד הרבה מקום בשוק הענק הזה.

אז מה איתכם? מתי עוברים לניהול אישי?


הכותב הוא יועץ מוצר (שהצליח לעבור ל-IRA) וניתן ליצור קשר דרך האתר האישי שלו

תגובה 1

  1. ביולוג ירושלמי

    תתחדש 🙂
    משלם בקרן הפנסיה של מיטב (דש לשעבר), במכרז הראשון של משרד האוצר, דמי ניהול של 1.31% מכל הפקדה ו- 0.01% שנתי על הצבירה בקרן.
    IRA אולי בהמשך… חתיכת סיפור זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות