תפריט סגור

סקירת הפינטק בישראל – על מה ולמה ואיך

בחודשים הקרובים אסקור ואנתח את תחום הפינטק בישראל. כלכלה, כסף, מימון, ניהול כספים, השקעות. אלה מניעים את העולם כבר 150,000 שנה, משך הזמן פחות או יותר של האדם בכדור הארץ. מאז, הפיננסים מהווים מרכיב מרכזי (אם לא מחולל) של מהלכים גלובליים ואישיים כאחד. לא משנה אם מדובר בהמחאה ע"ס 100 מיליון דולר או בכבשה בשוק הגדול של אתונה לפני הספירה (אולי גם היום, בעצם). שיקולים פיננסיים מניעים ממשלות לקביעת מדיניות בתחומים רבים, לחתימה על הסכמים שונים ואף ליציאה למלחמות. מעמדו החברתי של אדם מסווג לא אחת לפי מאפייניו הכלכליים, המעניקים לו יכולת והשפעה חברתית.

מעצם היותו כה בסיסי וראשיתי, תחום הפיננסים שינה ולבש צורה בהתאם להתקדמות המחשבה האנושית והטכנולוגיה. אם בתחילת הדרך לסחורה היה ערך אינהרנטי משלה, עם הזמן היא התחלפה בשטר נייר המייצג את ערכה. מאוחר יותר, שטר הנייר ביטא ערך כוח קנייה בפני עצמו. החל במאה ה-6 לפנה"ס, מטבעות הזהב אוחסנו במרתף של הצורף שהיה מייצר אותם ורושם אותם על שם בעל הממון. כיום הכסף מאוחסן בביטים בשרת מאובטח כלשהו ברחבי הגלובוס.

כיאה לתחום בעל זקן עבות, תחום הפיננסיים שמר על אופיו המסורתי במהלך מאות השנים האחרונות והתקדם בקצב איטי במיוחד. גם בעידן עתיר טכנולוגיה וקישוריות, עדיין ההמחאות תופסות חלק נכבד בחייהם של רבים וניתן למצוא עמלות בשמות מוזרים כגון דמי משמרת, עמלת שורה ועוד. ואולם, בשנים האחרונות, בישראל ובעולם, מתרבים שירותים פיננסיים המציעים להדביק את הפער שנצבר בעשרות השנים האחרונות במסגרת הטמעת טכנולוגיה ושיבוש בתחום הפיננסים במה שנכלל תחת תחום הפינטק (Fintech).


פינטק (Fintech) הוא שילוב של צמד המלים פיננסים וטכנולוגיה (Financial Technology). כיאה לשמו תחום זה מתמקד בהטמעת הטכנולוגיה בתחום הפיננסים המסורתי. החל בהפקדת שיק באמצעות המצלמה בסמרטפון שלכם, דרך העברות כספים בצורה יעילה יותר. כמו גם הרחבה של המוצרים הפיננסיים והשירותים כגון: בלוקצ'יין, רובוטים לניהול השקעות, הטמעת AI בייעוץ פיננסי, פתרונות מימון דיגיטליים, פלטפורמות לניתוח מידע (שוק ההון, נדל"ן ועוד), ניהול סיכונים ודירוג אשראי, אלגו-טריידינג ועוד רבים. התכלית ברורה – שיפור וייעול המערכת הפיננסית במובנה הרחב והצפת ערך למשתמשים.

לפי האתר Start-Up Nation בישראל ישנן 508 חברות טכנולוגיה פעילות בתחום הפינטק מתוך 6859 חברות טכנולוגיה בכלל. על אף שהפינטק בישראל מהווה רק כ-7% מהאקוסיסטם, נדמה שהתחום רותח במיוחד בשנה האחרונה עם הנפקות שבוצעו או הנפקות מיועדות של חברות כמו פיוניר, אי-טורו, ריסקיפייד, פאגאיה ואחרות. רשימת חדי הקרן הפינטקיים, באופן טבעי, הולכת ומתארכת ובה חברות כדוגמת טיפלטי, מליו, ראפיד ועוד.

למה בכלל לסקור את הפינטק בישראל? אני מאמין שהכרה של הסביבה הפיננסית הטכנולוגית עשויה לסייע להבנת המערכת הפיננסית ולבסס חשיבה כלכלית. בנוסף, חשיפה לשירותים אותם מציעות החברות בישראל בכוחה לשפר את ההתנהלות הפיננסית-כלכלית האישית. ולבסוף גם לפתח את חוש ההשקעות בתחום שהוא בעל שווי שוק אדיר המשתנה במהירות לנגד עינינו.


חלק מתעשיית הפינטק ורוצים לשתף או להתראיין? רוצים לקרוא על חברה מסוימת? שלחו מייל או כתבו דרך עמוד צור קשר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות