תפריט סגור

סקירת הפינטק בישראל #1 – ניהול השקעות

במסגרת פרויקט הפינטק בבלוג אסקור תתי-סקטורים וחברות הזנק שונות המציעות מוצרים או שירותים פיננסיים. הנה תזכורת מהפוסט הפותח בסדרה:

"למה בכלל לסקור את הפינטק בישראל? אני מאמין שהכרה של הסביבה הפיננסית הטכנולוגית עשויה לסייע להבנת המערכת הפיננסית ולבסס חשיבה כלכלית. בנוסף, חשיפה לשירותים אותם מציעות החברות בישראל בכוחה לשפר את ההתנהלות הפיננסית-כלכלית האישית. ולבסוף גם לפתח את חוש ההשקעות בתחום שהוא בעל שווי שוק אדיר המשתנה במהירות לנגד עינינו."

כיאה לבלוג כלכלי-פיננסי, באופן טבעי הקטגוריה של שירותים פיננסיים ומוצרים מיועדים ישירות ללקוחות הקצה היא רלוונטית במיוחד. בפוסט הנוכחי אתמקד בחברה הישראלית  TipRanks המציעה לסוחרים בשוקי ההון כלים מתקדמים תומכי החלטה, ומאפשרת למשקיע העצמאי לנווט בים הסוער של המידע ברשתות החברתיות וברשת בכלל.

פינטק בישראל – שירותים פיננסיים לצרכן הקצה

לפי האתר startupnationcentral.org  בישראל רשומות 524 חברות בתחום הפינטק, מתוכן 124 חברות הממוקדות בשירותי B2C (Business to Consumer). כלומר, מיעוט מתוך החברות, כ-25%, ממוקדות במוצרים או שירותים עבור הצרכן או לקוח הקצה. מתוך אותה קבוצה 27 חברות הבשילו מעבר לשלב הסיד (Seed) ונמצאות לאחר גיוס בסבב A ואילך.

השירותים המאפיינים את קבוצת החברות הבוגרות יותר ניתנים לחלוקה עקרונית לארבע קבוצות: הלוואות, נדל"ן, ביטוח והשקעות הון. תחת קטגורית השקעות ההון, או שירותים למשקיע, ניתן לציין חברות מוכרות כדוגמת Plus500, eToro, SeekingAlpha וכאמור, TipRanks.

השונות בקטגוריה של שירותים למשקיעים היא גבוהה במיוחד. Plus500 מציעה זירת מסחר בחוזי הפרשים. eToro היא זירת מסחר משולבת ברשת חברתית המאפשרת מעקב אחרי משקיעים מוצלחים. SeekingAlpha היא מעין אתר בלוגינג המתמקד בניתוחים ואנליזות של חברות הנסחרות בבורסה. TipRanks הינה מערכת דירוג אנליסטים המאגדת ומנגישה מידע אלטרנטיבי ככלי תומך השקעה למשקיעים עצמאיים.

ניהול השקעות – מה השתנה?

בעבר ניהול השקעות היה נחלתם אנשי מקצוע עצמאיים או סוחרים בגופים הפיננסיים הגדולים. אלה היו גובים עמלות עבור ניהול ההשקעות והתיימרו להכות את השוק והמדדים, או לכל הפחות להשיא תשואה גבוהה ביחס למנהלי ההשקעות האחרים. כיום, ניהול השקעות ניתן לביצוע גם על ידי המשקיע עצמו ואינו מחייב ידע עמוק או ניסיון עשיר. בהתאם לכך, ישנם כלים אינטרנטיים שונים המאפשרים מעקב, בקרה וניטור אחר תיק ההשקעות, ניהול סיכונים וגם ייעוץ חלקי בתשלום על ידי רובוט או מנהל השקעות אנושי. אפשר לומר, בזהירות, כי קרנו של היועץ המקצועי נמצא בירידה למול הפיתוחים הטכנולוגיים והנגישות הגוברת למידע ולשירותים שונים.

בשנים האחרונות חל גידול במספר המשקיעים העצמאים (Retail Investors) הסוחרים באמצעות חשבונות מסחר עצמי דרך בתי ההשקעות או דרך הבנק באמצעות חשבון תיק ניירות ערך. הסיבות לגידול זה הן מגוונות ונעוצות בשילוב של כמה גורמים המעלים את המודעות והאוריינות הפיננסית בקרב הציבור:

  • הנגישות למידע כחלק ממהפכת המידע בעידן האינטרנט, בייחוד הפצתה של הגישה הפסיבית להשקעות המבוססות על השקעה במדדים המספקת פיזור וחשיפה רחבה.
  • השיפור הטכנולוגי המאפשר לסחור בשוקי ההון מכל מקום בהינתן חיבור לרשת.
  • העלייה במחירי הדיור בישראל בפרט ובעולם בכלל המציבה חסם כניסה גבוה להשקעות בתחום הנדל"ן ותומכת את הביקוש להשקעה בשוקי ההון מנגד.
  • סביבת ריבית אפסית המעודדת נטילת סיכונים והשקעה בנכסים סחירים בשווקים.
  • הקורונה שהותירה רבים מחוץ למעגל העבודה, גם אם באופן זמני, וסיפקה לרבים זמן יקר ללמידה והתמקצעות.

גורמים אלה ואחרים תומכים את המשך הביקוש להשקעות מצד "משקיעי הקצה". שתי דוגמאות מצוינות, שכבר נכתב לגביהן רבות, הן פרשת "גיים-סטופ" (GME) ואפליקציית המסחר רובין-הוד. הראשונה סימנה את פוטנציאל ההשפעה האדיר של מהלך מתואם בין משקיעים קטנים ועצמאיים שהונבט באתר הפורומים רדיט (Reddit). השנייה, אפליקציית המסחר רובין-הוד, מדגישה את ההיבטים המשחקיים (Gamification) במסחר בשוקי ההון ומאפשרת למשקיעים לסחור ללא עמלות ובשברירי מניות. המגמה העולה בכל הקשור למשקיעים עצמאיים באה היטב לידי ביטוי בסלוגן של רובין-הוד שהוצג בסופרבול בשנת 2020 – "כולנו משקיעים".

TipRanks – מצפן למשקיע בים המידע הסוער

tipranks

חברת TipRanks הישראלית נהנתה מהגידול במספר המשקיעים הקמעונאים בשווקים וממגמת ה"כולנו משקיעים". בסבב הגיוס האחרון שהושלם באפריל 2021, גייסה החברה 77 מיליון דולר בהובלת קרן ההשקעות Prytek ובהשתתפות בית ההשקעות הישראלי "מור". החברה הוקמה בשנת 2012 על ידי אורי גרינבאום וגלעד גת, והיא מונה מעל ל-100 עובדים.

על חודה של המלצה

המוטיבציה להקמת החברה נעוץ בהשקעה כושלת של משקיע עצמאי. מייסד ומנכ"ל החברה, אורי גרינבאום, השקיע לפני מספר שנים בעקבות המלצה לא מוצלחת של אנליסט שהופיעה באחד מן הפורטלים הפיננסיים. בעקבות התוצאה העגומה, חשב אורי כי מערכת דירוג אנליסטים תוכל להגן סטטיסטית על המשקיע מפני המלצות כושלות של אנליסטים ושלל הממליצים הקיימים כיום בעיקר ברשת.

התמורות בעולם ניהול ההשקעות הובילו למגמה מעניינת של צמיחת "גורואים" בתחומי ההשקעות. אלה משפיענים פיננסיים, בעלי אלפי ועשרות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות, הממליצים בסוגיות שונות של השקעות. אותם משפיענים, בדרך כלל, נעדרים ידע פיננסי רשמי והם יוצרי תוכן מעולים הסוחפים אחריהם משקיעים רבים.

כיום, הטכנולוגיה של TipRanks מודדות עשרות אלפי אנליסטים, מנהלי קרנות גידור, בלוגרים פופולאריים ומנהלים בכירים בחברות ציבוריות. בכך היא מבקשת לספק למשקיע אלטרנטיבה אמינה לתוהו ובוהו המתרחש ברשתות החברתיות ובשפע המידע הזורם באופן תדיר מגורמים שונים ולעתים גם משונים.

כלים תומכי החלטה

המוצר של החברה במהותו הוא מוצר B2C והוא נבנה ומפותח עד היום תוך מיקוד על הצרכים ומנקודת המבט של המשקיע העצמאי. מעבר לדירוג ההמלצות, החברה מספקת למשקיעים סט רחב של כלים תומכי החלטה בתחום ההשקעות. כלים אלה מבוססים על ניתוח נתונים רחב (ביג דאטה) הכולל נתונים שאינם מסורתיים כגון: עסקאות קנייה ומכירה של בכירים בחברות ציבוריות, מגמות בטראפיק לאתרי חברות, סיכונים פונדמנטליים עליהם אותן חברות מחויבות לדווח לרשות לניירות ערך, חוכמת ההמונים, סנטימנט באתרי החדשות בנוגע לחברות ועוד.

בעקבות ההצלחה של המוצר והשירות של החברה, פעילות ה-B2B2C תופסת אף היא תאוצה והיא מספקת שירותים לעשרות בנקים וגופי השקעות מובילים בעולם. בחברה מציינים כי גם תחת פעילות זו הסוחר הפרטי שבקצה הוא זה שעומד לנגד עיניהם, גם אם את השירות הוא צורך דרך גוף פיננסי כזה או אחר.

כלי תומך השקעה
כלי תומך השקעה – חברת Apple לפי המדדים של Tipranks

שינויים ואתגרים

המוצר של Tipranks משקף את השינויים הטקטוניים שהם תולדה של האינטרנט והשפעתו על תחום השקעות ההון. שטף המידע הבלתי פוסק, זמינותו ונגישותו, לצד עלייתן של הרשתות החברתיות והפייק-ניוז, עלול להותיר את המשקיע מבולבל ובמצב של הפרעת קשה תמידית. הקושי להבחין בין מקורות מידע בהקשר לאמינותם, אפקט העדר המועצם דרך הרשתות החברתיות והרייטינג המושג בתקשורת באמצעות כותרות תכופות מניעות לפעולה, כל אלה עלולים להביא את המשקיע לריבוי פעולות ולהחלטות נמהרות.

קצב השינוי המהיר בא לידי ביטוי בין היתר בריבוי השירותים השונים המוצעים למשקיעים הקמעונאים ומהווה אתגר בפני עצמו לשירות של TipRanks. הצורך בשיפור הטכנולוגי וטיוב בסיסי הנתונים ימשיך לעלות בשנים הקרובות, לצד התחרות הגוברת מצד שירותי מידע שונים המבקשים לשבות את ליבו את המשקיע העצמאי. בחברה מאמינים כי דווקא נסיבות אלה מציבות את המוצר שלהם בנקודת זינוק מצוינת – "כשבחוץ משתוללת סופה של דעות וספקולציות, הטכנולוגיה שלנו היא שובר השוויון האולטימטיבי. הגישה שלנו לביג דאטה והיכולת שלנו לנתח ולהנגיש את המידע במהירות, מכניסות הכל לפרופורציה ועושות סדר בבלאגן".

חשוב לזכור כי אנו נמצאים בסיומה של תקופה ארוכה של סביבת ריבית נמוכה ואינפלציה אפסית כתולדה של משבר הסאב-פריים בשנת 2008. עליות המחירים הארוכות שאפיינו את השווקים בעולם והריבית חסרת הסיכון דחפו את המשקיעים להשקעות בשוקי ההון. מה שהיווה את הדלק לביקוש לשירותים כשל TipRanks עלול להפוך לבלם עם התעוררות האינפלציה והעלאות הריבית המרכזית הנראות באופק, לפחות בארה"ב.

בחברה מציינים כי בשנה הקרובה שירות המידע שלהם יורחב לתחום ההשקעות הפסיביות והחצי-פסיביות (ETFs & Mutual Fund) הפופולרי בקרב המשקיעים העצמאיים. פרויקט מרכזי אחר הוא תחום התוכן הפיננסי ומיצוב החברה כגוף תוכן מוביל בפני עצמו הכולל ערוץ חדשות בוידאו ופורטל חדשות. אלה כמובן, יתבססו על הטכנולוגיה המעניינת של החברה המאירה את הנתונים שאינם מוארים, הלא מסורתיים, שלא זכו עד כה לארגון ואיגוד כראוי.

סיכום

ב-TipRanks מאמינים שהם מצליחים למוטט את החומות שניצבו בעבר בין וול-סטריט למיין-סטריט, באמצעות נגישות למידע המאפשר לכל סוחר פרטי סיכוי גבוה למקסם את תשואות תיק ההשקעות שלו. בתקופה סוערת בשווקים, בה גלי המידע מטלטלים את תיקי ההשקעות של המשקיעים העצמאיים נראה כי החזון של TipRanks מצליח לספק ערך למשקיעים.

המוצר הייחודי של החברה מגביר את השקיפות בתחום שאיננו כזה. שנים ארוכות המידע היה שמור בעיקר לגופים הגדולים בשוק ולאליטות העסקיות (המאבק בגובר בשימוש במידע פנים של הרשות לני"ע האמריקאית ממחיש זאת). בעידן בו קרן גידור מתמוטטת בעקבות נהירת משקיעים קטנים על בסיס המלצה ב-Reddit, למידע יש ערך רב והוא איננו משתקף רק בדוחות הכספיים הרבעוניים של החברות.

במסגרת השינויים התכופים המאפיינים את העולם החדש, היכולת להשתנות היא יכולת חיונית והכרחית. המוצר של TipRanks מחזק את שריר ההשתנות ומאפשר לבצע מחקר עמוק ולא סטנדרטי, ולהישאר יבש בשטף המידע הקיים ברשת ובתקשורת.

***

אני בעצמי משתמש במוצר של החברה. אני מוצא לנכון להדגיש כי לא מדובר בתוכן שיווקי ולא קבלתי תגמול כלשהו עבור פרסום הכתבה. חלק מן המידע המופיע מבוסס על ראיון שערכתי עם אורן גרינמן מחברת TipRanks ובעקבות פנייתי לחברה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות