תפריט סגור

פרק ב': מכשירים פיננסיים – אג"ח וני"ע

המכשירים הפיננסיים מאפשרים השקעות הון ובאמצעותם ניתן להגדיל את הכסף המושקע (=תשואה). בהמשך לפוסט הקודם בסדרה שדן במושגי היסוד בעולם ההשקעות, הפוסט הנוכחי יציג כמה מן המכשירים הפיננסיים השכיחים ביותר בעולם השקעות ההון. למשקיע המתחיל, קל וחומר למנוסה, חשוב להכיר את ההבדלים בין המכשירים השונים, אלה משפיעים על הסיכון, על העלויות ובסופו של יום על רווחיות ההשקעה. בפרק זה נדון בשני המכשירים הפופולאריים ביותר: אג"ח וני"ע. אה וגם כמה מלים על היצע וביקוש.

אגרת חוב (אג"ח) – אגרת חוב הינה שטר חוב אותו מנפיק הלווה למלווה תמורת ריבית מוגדרת וקבועה מראש ולתקופה קצובה. הסכום הכולל מחולק ליחידות קטנות שכל אחת מהן נושאת את הריבית האמורה. אג"ח נחלק לשתי קבוצות: אג"ח מדינה ואג"ח קונצרני. בקבוצה הראשונה מדינה כלשהי היא הלווה ואילו בקבוצה השנייה חברה מסוימת הינה הלווה. ככלל יותר חברות פושטות רגל מאשר מדינות ולכן ברוב המקרים הריבית באג"ח קונצרני תהיינה גבוהה מזו של המדינה. לכל אג"ח תנאים שונים, החל בגובה הריבית, דרך התקופה וכלה באופן החזר החוב והריבית (רבעוני, שנתי וכדומה). אג"ח נחשבת כהשקעה סולידית באופן יחסי מטבע מאפייניה של שטר חוב. שימו לב, אג"ח לרוב גם נסחרות בבורסה כך שבכל רגע המלווה יכול למכור את האג"ח לאדם אחר, כך שהזכויות של האגרת עוברות לקונה שהוא בעצם המלווה החדש. במלים אחרות, לאג"ח ישנה ריבית קבועה כמוגדר אך גם תשואה פוטנציאלית, חיובית או שלילית, מעצם היותה נסחרת בשוק ההון.

אג"ח של חברת נדל"ן הונפק בסכום של 1,000,000, חולק ל-1,000 יחידות שכל יחידה שוויה 1,000 ש"ח. האג"ח נושא ריבית קבועה של 7% לשנה למשך חמש שנים. כלומר הוא נושא תשואה שנתית של 7%. לאחר שנתיים החברה נקלעה לקשיים וישנו חשש כי לא תוכל לעמוד בהחזר החוב. בעקבות כך, המחיר של כל יחידה שהיה 1,000 ש"ח ירד ב-20% וכעת שווי כל יחידה 800 ש"ח. במקרה זה, על אף שבשנתיים הראשונות ניתנה ריבית מצטברת של 14% ליחידה, בשוק כל יחידה סבלה מתשואה שלילית, כך שמי שיחליט למכור את היחידה בשלב זה יהיה מופסד על השקעתו. מצד שני זכרו כי עשויה להיות גם תשואה חיובית עקב התחזקות חברה וביקוש גבוה לאגרות החוב שלה.

 ככה הנפקת אג"ח נראית, והנה התשואה שלה (ללא קשר לריבית) מתחילת שנת 2018 בבורסה בת"א.

נייר ערך (ני"ע) – כאשר חברה כלשהי מעוניינת לגייס כסף "זול" (לא מהבנקים) היא יכולה לפנות לציבור ולמכור אחוז מסוים מהבעלות על החברה בהתאם לשווי החברה הנקבע בהליך הערכה מסוים. תהליך גיוס הכסף הזה הופך את החברה מפרטית לציבורית. היות וחלק מן הציבור מחזיק באחוז מסוים בבעלות עליה, היא מחויבת לדיווחים ולשקיפות באמצעות הבורסה. בעקבות כך לחברה ישנן ני"ע (או בשמן השכיח מניות) הנסחרות בשוק ההון בה הונפקה החברה. להבדיל מן האג"ח, המניה איננה חוזה ואין כל שום הבטחה לתשואה או החזר על ההשקעה, היא נחשב כמסוכנת יותר ולכן גם התשואה הפוטנציאלית שלה הינה גבוהה יותר.

חברת מכשור רפואי החליטה לגייס 1,000,000 ש"ח המהווים 10% משוויה המוערך. בהתאם לכך היא הנפיקה בבורסה בת"א 1,000,000 יחידות ששווי כל יחידה הוא 1 ש"ח. כעת, הציבור מחזיק ב- 10% מהחברה וב-90% הנותרים מחזיקים מייסדי החברה. שלוש שנים לאחר מכן, בעקבות אישור ה-FDA לשיווק המוצר המרכזי של החברה, גבר הביקוש למניות החברה והן נמכרות כל יחידה ב-1.5 ש"ח, כלומר, 50% תשואה ממחיר ההנפקה. כך אדם שרכש מניות ב-100,000 ש"ח שווין הנוכחי הינן 150,000 ש"ח. מצד שני, זכרו כי בעקבות אירועים שליליים ערך המניות של חברה עלולות לרדת ולהשיא תשואה שלילית. 

כאשר אדם רוכש מניה של חברה מסוימת, הוא נחשב לבעלים בחברה, אפילו אם מדובר באחוז מזערי, הוא זכאי להצבעה בהחלטות מהותיות בחברה, לקבלת דיבידנד בהתאם למדיניות החלוקה בחברה והוא רשאי לסחור בחלק שבבעלותו בכל מחיר העולה על רוחו.

היצע וביקוש

שוק ההון הוא בעצם זירת מסחר שאינה שונה משוק פ"ת. או מכל שוק אחר בארץ ובעולם. המחירים בשוק ההון נקבעים בהתאם לביקוש. ככל שהביקוש עולה כך גם המחיר עולה ולהיפך, ככל שהוא יורד כך המחיר יורד. כך גם לגבי ההיצע. כאשר ההיצע עולה סביר כי הקונים יוכלו להוריד את המחיר ולהיפך, ככל שההיצע קטן אזי המוכרים יצליחו להעלות את המחיר.

אחת התופעות הבסיסיות ביותר במיקרו-כלכלה היא עקומת ההיצע והביקוש, וניתן (ואף חשוב!) ללמוד ולהבין אותה כאן, או בפשטות בסרטון הבא:

כך נראית טבלת היצע וביקוש למניות של חברת "סלע נדל"ן". כאשר המחיר של המוכר (היצע) תואם את זה של הקונה (ביקוש), תתקיים מכירה והעברה של המניות מאחד לרעהו:

מקור: TheMarker.com

סיכום

סקרתי שניים מהמכשירים השכיחים ביותר בהשקעות הון בשוק ההון: מניות ואג"חים. חשוב להבין כי המחיר של כל מכשיר נקבע בהתאם לתנאי השוק, דהיינו, ההיצע והביקוש לכל מכשיר הקשור בחברה ספציפית, המושפע מגורמים רבים כגון: האיתנות הפיננסית של החברה, פוטנציאל הצמיחה של החברה, חדשות חיוביות או שליליות ועוד גורמים רבים אחרים.

בפוסט הבא נדון במכשירים נוספים בהם ניתן להשקיע בשוק ההון ובתקווה גם להשיא תשואות חיוביות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות