תפריט סגור

המשקיע העצלן – שיחה עם תמיר מנדובסקי על השקעות וניהול פיננסי

פגשתי את תמיר מנדובסקי הידוע בעצלנותו בהשקעות, בבית קפה במרכז ת"א. ישבנו על המרפסת ודיברנו על פיננסים והשקעות. ואחרי ההקדמה מלאת הפאתוס הזו, אסביר איך הכול התחיל.

כמו הרבה דברים, זה התחיל בציוץ:

ניהול פיננסי

מאז המדדים בת"א ירדו בשיעור דו ספרתי וגם בארה"ב המצב המשיך להחמיר. בכל אופן, תמיר ענה לי כך:

ניהול פיננסי

תשובה קצרה ומדויקת שמקפלת בתוכה תפיסת השקעות שלמה. מפה לשם הוא ניאות לשלוח לי את הספר שכתב – "השקעות לעצלנים". הכריכה שבתה את עיניי ומהרגע שהתחלתי לקרוא, לא ירד לי החיוך מהפנים, עוד נגיע לזה.

אחרי כמה חודשים קבענו להיפגש והנה תוצרי הפגישה שלנו פרוסים לפניכם. על הספר אני מאוד ממליץ ובכלל אם אתם לא מכירים את תמיר, נראה לי שכדאי לכם. יש לו גם הרבה נכסים דיגיטליים ושווה לעקוב.


תמיר לא עשה אקזיט, אבל יש לו מודעות לחיסכון מגיל צעיר. הוא קיבל את זה מהבית ואם היו לו חמש דקות לדבר על פיננסיים הוא היה מתמקד בנפלאות הריבית דה-ריבית. הוא טוען שאנחנו רגילים לחשוב בצורה ליניארית או במלים אחרות חשיבה של משכורות. כדי להצליח לחשוב בצורה מעריכית צריך לחוש את טעם הריבית דה-ריבית. לא צריך להבין את זה, צריך פשוט לקבל את זה.

לפני שנתיים הוא החליט לעזוב את העבודה שלו (אנליסט בהיי-טק למי שתוהה) ולהתמקד במה שהוא אוהב. הלכה למעשה הוא הצליח להגיע אל החופש הכלכלי הנכסף. החופש שמאפשר לבחור אחרת ולא להיות בתלוי באופן מלא ובלעדי בהכנסה מעבודה. או כמו שתמיר מתאר אותו: "ללכת לסוכנות מכוניות, לדעת שאתה יכול לקנות איזה רכב שאתה רוצה אבל להחליט שאתה לא קונה אותו."

איך אפשר להגיע לשם? במקרה של תמיר הדרך הייתה מחושבת. בין עבודות בשנות העשרים לחייו הוא ניצל את תקופת האבטלה וקרא את כל הבלוגים הפיננסיים-כלכליים שהוא מצא ברשת. הוא קנה אז רכב חדש ואחרי ארבעה חודשים החליט למכור אותו ומהר. בלוגים פיננסיים משפיעים אכן משפיעים.

תמיר הבין שכדי לפרוש בגיל צעיר מעבודה הוא צריך להשקיע את מיטב שנותיו בהכנסה כמה שיותר גבוהה ובחיסכון. אז כדי למצוא עבודה בהיי-טק הוא תרגל אנגלית ולמד אקסל (Excel). וזה עבד. במקביל הוא כתב רומן שיצא שנים אח"כ בהוצאת ידיעות ספרים, אבל זה כבר סיפור אחר (תרתי משמע).

השקעות לעצלנים

הספר השקעות לעצלנים נכתב בשיא משבר הקורונה. בחודש מרץ 2020 המדדים המרכזים בארה"ב נפלו בשיעור של כ-30% תוך זמן קצר. אחרי שנים ארוכות וטובות של עליות בשווקים, משקיעים רבים היו מבולבלים ולא ידעו כיצד לנהוג. למשקיעים צעירים היה זה המשבר הראשון שהם פגשו.

באותו זמן, בקבוצת המילואים בוואטסאפ של תמיר התחילו לצוץ הרבה שאלות – למכור או להמתין? להשקיע עוד? מה לעשות? מפחיד, מה עושים? – במקום להתחיל לענות לכל אחד, ברגע לא אופייני לו, תמיר הציע וובינר חינמי לחבר'ה מהמילואים.

לפגישה הווירטואלית באותו ערב הגיעו 80 משתתפים, ובימים שלאחר מכן לא הפסיקו להתקשר ולשאול שאלות. במקום להשקיע את הזמן בשיחות, תמיר התחיל לכתוב מסמך עם כמה עקרונות ונקודות לפעולה או לאי-פעולה ברגעי משבר. ככה נולד הספר.

קראתי את הספר.

אפשר לסווג את 120 העמודים שלו בתחום ניהול ההשקעות בכלל והשקעה במדדים בפרט. הוא כתוב בצורה בהירה וקולחת, מתובל באיורים שמעלים חיוך (הכריכה אומרת הכול) ובחוש הומור משובח. הספר מחולק ל-12 פרקים ומעביר את הקורא תהליך בשלושה שלבים עיקריים: הגדרת הבעיה, הפנמת הבעיה ורכישת כלים להתמודד עם הבעיה. הבעיה מוגדרת כ"הבעיה של העובד החרוץ" ואם לא הבנתם עד עכשיו היא מהווה את ראשית הצירים לתפיסת השקעות שמתאימה לעצלנים, במקרה הזה במובן החיובי של עצלנות.

היכולת של תמיר לתאר באופן פשוט והומוריסטי נושאים מורכבים או כאלה שאנשים רבים נמנעים לגעת בהם כי הם נראים להם מורכבים, היא יוצאת דופן. אם אתם עושים את צעדיכם הראשונים בשוקי ההון, או חושבים על זה, אני חושב שתמצאו ערך רב בספר הזה. נכון, יש ספרים רבים בתחומי ההשקעות, אבל ייחודו של "השקעות לעצלנים" הוא בפשטותו. הוא ידרוש מכם מאמצים קלים ביותר, אם בכלל. ומנגד, הערך הפוטנציאלי שלו יכול להיות גדול מאוד עבורכם ועבורכן.

המשקיע העצלן

אז נפגשנו כדי לדבר קצת

בחזרה לפגישה בבית הקפה. אחרי שקראתי את הספר הצעתי לתמיר להיפגש. רציתי להכיר אותו, לדבר, לשאול שאלות ולנסות לאתגר אותו. וכמובן, להעלות את הכול על הכתב, כאן בבלוג.

ניהול אישי פיננסי – מאיפה מתחילים? מהם העקרונות החשובים ביותר בעיניך?

"התשובה מתחלקת לשני היבטים: רעיוני ופרוצדוראלי. העקרון החשוב ביותר הוא להבין מה טווח ההשקעה שלך. זה נשמע אולי טריוויאלי, אבל אני בכל פעם מופתע מחדש כמה זה לא טריוויאלי. כשאני מדבר עם בני גילי באמצע שנות השלושים לחייהם, הם אומרים לי "בטח, בטח שאני משקיע לטווח ארוך, לפחות שנתיים". אמירות כאלה מדגישות את חוסר ההכרה וההבנה לגבי הכוח של הזמן בהקשר של השקעות. לא כל אדם נולד עשיר במונחים של כסף, אבל כל אדם נולד עשיר במונחים של זמן ולכן חבל על כל יום בו אדם לא משקיע."

"התובנה הראשונה, הרעיונית, צריכה לעורר פעולה (ההיבט הפרוצדוראלי): להפריש כל חודש תקציב להשקעות. אלה לא מותרות, אלה החיים עצמם. כמו שאדם לא יכול לסיים את החודש בלי תקציב לשכ"ד, הוא לא יכול לסיים את החודש בלי תקציב להשקעות שלו. ברגע שמבינים שזו חובה – קל הרבה יותר לעשות את זה."

איך אתה מיישם את זה בחיים שלך? ואיך נראה היום-יום שלך?

"כל שנות ה-20 שלי הייתי שכיר ועבדתי קשה מאוד. חייתי הרבה מתחת לרמת החיים שיכולתי להרשות לעצמי (ועודני) בשביל להשקיע את הכסף בעתיד שלי. אין בסיפור שלי רגע של שבירה או של פשיטת רגל, האמת היא שמאז ומתמיד הייתי די אחראי לפיננסים שלי. לא תמיד ידעתי שאת מה שאני יודע היום, והיו גם טעויות לאורך הדרך, אבל צעיר בשנות ה-20 שלו שחוסך 50% מהמשכורת שלו ומשקיע אותה – צריך להיות מאוד מוכשר כדי לא להצליח."

"היום אני בן 34, בלי שעשיתי אקזיט ובלי משכורות עתק, והגעתי להון שהוא סה"כ יפה. הוא אפשר לי לקחת אוויר, לעזוב את עבודתי כשכיר ולפתוח את העסק שתמיד רציתי מבלי לדאוג לעו"ש ולחשבונות. היום אני עסוק מאוד בבנייה של העסק שלי, בתקווה שאוכל בשנות ה-40 שלי להוריד את המעורבות שלי בניהולו השוטף."

השקעות לעצלנים – איך זה נראה מנקודת מבטך?

"כתיבה באה לי בקלות כי אני איש כותב. כשהתחלתי לכתוב את "השקעות לעצלנים", הייתי כבר אחרי 6 שנות כתיבה של רומן המתח "קנטאור" (ידיעות ספרים, 2022). התחלתי לכתוב את השקעות לעצלנים בעקבות משבר הקורונה 2020, והטעויות הפטאליות שרצחו תיקי השקעות של חברים רבים שלי. הבנתי שהבורות הפיננסית היא אויב אמיתי. רבים שאלו אותי "במה אתה משקיע?" אבל היה לי זמן מועט מאוד להסביר את התורה כולה, אז החלטתי לעשות את זה באופן יסודי – ולכתוב אינדקס כללים להשקעות בשוק ההון. הקובץ הזה תפס פופולריות רבה, ולאט לאט הוספתי לו עוד ועוד תוכן – עד שהסתכלתי עליו ואמרתי לעצמי – בוא'נה, יש לך פה אשכרה ספר."

"זה מאוד מאתגר לכתוב על פיננסים בכלל, כי המון כבר נכתב על זה וקשה מאוד להחזיק קורא "NUB" משך 120 עמודים. אבל השתדלתי להכניס בדיחות טיפשיות ואיורים צבעוניים כל כמה עמודים, והאמת שזה עזר לי מאוד להגיע לאנשים שלא הייתי יכול להגיע אליהם אחרת."

ומה יקרה ביום שבו כל המשקיעים יהיו "עצלנים"? האם התפיסה עדיין תחזיק מים?

יחד עם כל הפופולריות האדירה של קרנות מחקות, תתפלא אולי לשמוע שכל שוק הקרנות המחקות הוא אך ורק 12% משוק ההון כולו. ככה שהדרך עוד ארוכה מאוד. מעבר לכך, מצב כזה פשוט לא יכול לקרות. דמיין לרגע שכל האנשים בעולם מפסיקים לסחור במניות וקורנים רק קרנות מחקות (מצב הזוי, בלתי אפשרי בעליל) – במצב כזה מחירי המניות לא עולים ולא יורדים, כי כולם קנו את המדד. והרי מספיקה הודעה אחת לעיתונות שחברת נדל"ן רכשה שטח להשקעה, חברת פארמה שמצאה חיסון חדש או שבנק מסוים מבצע התייעלות – ומיד משקיעים פאסיביים יזרקו את הקרנות המחקות שלהם ויקנו מהמניות שמבטיחות באותה העת תשואה חדה. אם אף אחד לא יעשה את זה – אני אעשה את זה. שוק ההון עובד ממש כמו שוק הנדל"ן – המניע הראשי שלו הוא תאוות הבצע של האינדיבידואל והאמונה והתקווה שלו שהוא יכול להשיג תשואה עודפת על פני האחרים."

איך נראה תיק ההשקעות שלך?

"מדד אחר פשוט, מוביל ומגוון. יש כמה "שרידים" משנים עברו, אבל בכמות מאוד לא משמעותית. כיום אני משקיע במדד אחד פשוט. לעוקבים שלי, שהם בדרך כלל משקיעים בתחילת הדרך, אני בכוונה לא חושף באיזה מדד מדובר, כי אני רוצה לעודד חקירה עצמאית, סקרנות ופיתוח אסטרטגיה אישית ורציונלית לשנים רבות."

מלים מעודדות למשקיעים שמבואסים מהשנה האחרונה?

תראה, אני אוהב נתונים – ההיסטוריה והסטטיסטיקה בצד של המשקיעים הפאסיביים. מאז 1928, שווקים דוביים ארכו בערך 388 ימים. זה אומר שסטטיסטית, לא נשאר לנו עוד הרבה.


מאז שתמיר עזב את עבודתו כשכיר הוא מתמקד בבניית העסק החדש שלו. הוא מעביר סדנאות ניהול פיננסי בכל שבוע ומלווה משקיעים באופן אישי. נקודת הסיום של הספר היא נקודת ההתחלה של הסדנה שלו – מיישמים את מה שכתוב בספר ומתאימים את זה לפי מידות. אם הספר עוסק בניהול השקעות, הסדנה נוטה לכיוון של ניהול פיננסי אישי (Personal Finance).

אז מה השורות התחתונות כאן?

המודעות לחיסכון והשקעה היא קריטית, במיוחד כשהכול מתייקר וחלום הדירה של רבים מתרחק. השקעות לעצלנים הוא ספר נהדר שמשכיל לתאר בפשטות את החשיבות של ניהול השקעות ומעניק כלים מעשיים שאותן ניתן להתחיל ליישם במהירות.

תמיר הוא דוגמה בעיניי איך אפשר להגדיל את דרגות החופש בחיים ואפשר לשאוב ממנו השראה הישר לחייכם שלכם. ממש כמו שהוא סיכם את פגישתנו: "ה'למה' שלי בחיים הוא להגיע לכמה שיותר אנשים, אני רואה את התמורה המיידית. אנשים הופכים מלא-משקיעים לכן-משקיעים. השינוי הוא מהיר, ובעיקר, מדהים."

אני מקווה שהפוסט-בלוג הזה יסייע בדרך להעלאת המודעות לניהול פיננסי ולהשקעות.


קישורים – דף הבית של הספר, הפודקאסט של תמיר

תגובה 1

  1. ביולוג ירושלמי

    תודה על הפוסט.
    מסכים לגמרי ואפילו בהחלט שזה ספר נהדר, פשוט להבנה, קולח ומשעשע.
    ספר מעולה למתחילים בעברית פשוטה, וכזה שמנסה באמת להיות הכי בגובה העיניים לכל מי שהוא לא אנחנו ולא קורא בלוגים פיננסיים כל היום ולא בטוח שיגיע לכל המקומות האלו בדארקנט הפיננסי של הבלוגוספירה בעברית.
    הזמנתי אותו מ"דני ספרים", קראתי ונהנתי מאוד. שווה כל שקל.

    1. לגבי "…אם היו לו חמש דקות לדבר על פיננסיים הוא היה מתמקד בנפלאות הריבית דה-ריבית…" ממליץ על הפוסט "ריבית מורכבת – לא כצעקתה" בבלוג פשוט זה לא קל של יעקב.
    מאמר נפלא על הקסם של ריבית דריבית משולב בטיפל'ה ביקורתיות בריאה וצינון ההתלהבות (לא שזה אומר שהיא לא עושה את הקסם שלה, כן?).
    https://simple-but-not-easy.ca/2020/08/14/%D7%A8%D7%99%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%9B%D7%91%D7%AA-%D7%9C%D7%90-%D7%9B%D7%A6%D7%A2%D7%A7%D7%AA%D7%94/

    2. לגבי המדד המוביל… נדמה לי שכולנו יודעים מהו… ובהקשר הזה ממליץ גם על הפוסט "למה התמקדות ב-S&P 500 ובענקיות הטכנולוגיה זה לא רעיון כ"כ מוצלח" בבלוג של Simpli Fynance של רונן.
    גם לצינון טיפה מההתלהבות וביקורת בריאה על המדד המוביל שהבלוגוספירה הישראלית הפיננסית בטוחה כי הוא התשובה להכל 🙂
    https://www.simplifynance.co.il/blog/dont-focus-on-S&P500-and-big-tech

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות