תפריט סגור

השקעה פסיבית או השקעה אקטיבית: מעקב ביצועים Q2/2020

מעקב ביצועי התיק הוא סדרת פוסטים בבלוג העוקבת אחר תיק ההשקעות הישראלי ותיק ההשקעות האמריקאי של בַּזֶּרֶם. המטרה היא להשוות בין השקעה אקטיבית לבין השקעה פסיבית. הנה הפוסט הקודם בסדרה.

למה זה מעניין? יש כמה סיבות. ראשית, הזדמנות טובה להחשף לחברות/אפיקים שלא חשבתם עליהם. שנית, בסדרת הפוסטים תעלנה דילמות בנוגע לאיזון התיק, מתי לממש רווח או הפסד ומתי להגדיל את רכיב המזומן.

האם אפשר להכות את השוק? לאורך זמן המחקרים מראים שלא. אל תטעו, השקעה מדדית פסיבית במניות היא כנראה הדרך הבטוחה ביותר להשיא תשואה מירבית לאורך זמן. עם זאת, עדיין בהשקעה אקטיבית ובחירת מניות (stock picking) גלום פוטנציאל רב יותר מאשר השקעה מדדית. לכן סדרת פוסטים זו היא הזדמנות טובה לבחון זאת.

איך זה הולך להתבצע? בכל רבעון יבוצע מעקב וניתוח של התיק ביחס למדדי ההשוואה: ת"א 125 ו-S&P500. בהתאם לכך, אבדוק האם נדרש לבצע שינויים בתיק: איזון מחדש, מימוש של רווח/הפסד, הגדלת/הקטנת רכיב המזומן.

כתב וויתור: מדובר בדעה אישית בלבד. הנתונים והמידע המובאים באתר אינם מהווים ייעוץ, המלצה או חוות דעת לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם, ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.


השקעה אקטיבית – התיק האמריקאי

הרכב התיק: 6 חברות ו-2 תעודות סל בחלוקה שווה (ביום הקנייה).

פרופיל סיכון: 100% מניות, גבוה מאוד.

תשואת מדד היחס (S&P 500) מתחילת השנה: 5.86%-.

השקעה אקטיבית תיק מנוהל

הערכת מצב תיק – Q2

לאחר רבעון ראשון תנודתי במיוחד בעקבות הקורונה, הרבעון השני מציג התאוששות שהיא לא פחות ממדהימה. כלל המדדים בארה"ב עלו ובראשם הנאסד"ק. עם זאת, מדד היחס עדיין מציג תשואה נמוכה (עדיין שלילית) מזו של התיק המנוהל שעבר לתשואה חיובית של 14% מתחילת השנה.

בתיק המנוהל שתי מניות הציגו תשואה חלומית ברבעון השני ותמכו את מהלך העליות המרשים של התיק:

  1. WIX – החברה הישראלית נגעה בשיא חדש ברבעון בעקבות דיווחים על גידול משמעותי במינויים ובמשתמשים. הקורונה מבהירה את הצורך הממשי בנוכחות דיגיטלית והמוצר של WIX זכה לביקושים חזקים במיוחד.
  2. SPLK – החברה האמריקאית המספקת שירותי ניהול נתונים בענן חתמה על שיתוף פעולה עם Google והגיבה בעליות חזקות בחודש מאי.

איזון מחדש – ברבעון הקודם בעקבות הירידה במניית WIX, שלהערכתי הייתה לא מוצדקת ונבעה ממימושים, בצעתי חיזוק פוזיציה שהוכיח את עצמו במיוחד ברבעון השני. כעת נכון יהיה לבצע איזון מחדש ולמכור חלק מן ההחזקה בחברה שעומדת כעת על כמעט 30% מן התיק. בהתאם אמכור חלק מן ההחזקה בחברה, אך בכל זאת, בעקבות המומנטום החיובי והתחזיות הטובות אשאיר אחוז החזקה גבוה יחסית של החברה ביחס לתיק.

חיזוק פוזיציה – בהתאם למימוש במניית WIX בחרתי לחזק בפעם השנייה את מניית MJ. תעודת הסל המושקעת בחברות מתחום הקנאביס הציגה ברבעון השני עלייה ועשויה להוות מנוע צמיחה פוטנציאלי לכלכלה בעידן הפוסט-קורונה.

כך נראה התיק לאחר מכירה חלקית של WIX וחיזוק פוזיציה ב-MJ:

השקעה אקטיבית תיק מנוהל
התיק לאחר השינויים: מכירה של 2 יחידות WIX וקנייה של 40 יחידות MJ, בהתאם אחוז ההחזקה השתנה

השקעה אקטיבית – התיק הישראלי

הרכב התיק: 13 חברות שונות בחלוקה שווה.

פרופיל סיכון: 100% מניות, גבוה מאוד.

תשואת מדד היחס (ת"א 125) מתחילת השנה: 18.4%-.

השקעה אטביית תיק מנוהל

הערכת מצב תיק – Q2

אם ברבעון הקודם התיק הישראלי המונהל ומדד היחס הציגו שניהם תשואה שלילית זהה, אז בתום הרבעון השני, התיק המנוהל הציג תשואות טובות משמעותית ממדד היחס (12%- לעומת 18%-).

המגמה השלילית אמנם נעצרה, אך ביחס למדד החברות הבאות שבתיק תמכו את התיק בצורה טובה במיוחד:

  1. פורסייט – החברה העוסבקת בעיבוד תמונה בהקשרי בטיחות קיבלה הזמנה ראשונה, חתמה עם שיתופי פעולה נוספים וממשיכה לקבל מחירי יעד גבוה משמעותית באנליזה של חברת פרוסט&סאליבן.
  2. נובולוג – החברה המספקת שירותים שונים בתחום הפארמה נהנתה מביקושים גבוהים בעקבות הקורונה ואווירת הקורונה בשוק.

איזון מחדש – התיק יחסית מאוזן ולכן לא אבצע איזון בשלב זה. ניתן לחלק את התיק לשתי קבוצות: האחת של חברות מדשדשות המהוות עד 5% מהתיק, והשנייה של חברות שהשיאו תשואה גבוהה ברבעון החולף המהוות מעל 6% מהתיק. מאחר והבורסה בישראל לא הציגה מגמה ברורה ברבעון השני של 2020 אחכה להתפתחויות ברבעון השלישי של השנה.

חיזוק פוזיציה – החיזוק הקודם של חברות פז וכיל לא הוכיח את עצמו, והשתיים המשיכו להשיא תשואה שלילית גם ברבעון זה. יחד עם זאת, התעוררות של הכלכלה העולמית עשויה לייצר ביקוש הן לנפט והן לחומרי הגלם של כיל. בכל אופן, אמתין להתפתחויות בנוגע לקורונה שעדיין מכבידה על הביקוש העולמי.

*הערה – בתאריך 20.5.2020 נמחקה מן המסחר בתל אביב חברת ננו-דיינמנשן ועברה להיסחר בארה"ב בלבד. הנתונים המוצגים לגביה מושפעים מערך המניה הנסחרת בארה"ב.

סיכום

השקעה אקטיבית או השקעה פסיבית? משבר הקורונה מייצר הזדמנויות השקעה ותנודתיות. במקרה דנאן נראה כי התיקים המנוהלים מבטאים את היתרון הגלום בהשקעה אקטיבית דווקא בעיתות של משבר ושוק תנודתי.

משבר הקורונה הנוכחי ממחיש את החשיבות של קיומו של נתח מזומן בתיק ההשקעות, הזמין בדיוק בתקופות כאלה לחיזוק פוזיציות או להשקעות בחברות או מדדים אחרים הנסחרים במחיר זול ביחס לשנים האחרונות.

מה יהיה בהמשך? שווה להמשיך לעקוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות