תפריט סגור

השקעה פסיבית או השקעה אקטיבית: פותחים את שנת 2020

מעקב ביצועי התיק הוא סדרת פוסטים בבלוג העוקבת אחר תיק ההשקעות הישראלי ותיק ההשקעות האמריקאי של בַּזֶּרֶם. המטרה היא להשוות בין השקעה אקטיבית לבין השקעה פסיבית. הנה הפוסט הקודם בסדרה.

למה זה מעניין? יש כמה סיבות. ראשית, הזדמנות טובה להחשף לחברות/אפיקים שלא חשבתם עליהם. שנית, בסדרת הפוסטים תעלנה דילמות בנוגע לאיזון התיק, מתי לממש רווח או הפסד ומתי להגדיל את רכיב המזומן.

האם אפשר להכות את השוק? לאורך זמן המחקרים מראים שלא. אל תטעו, השקעה מדדית פסיבית במניות היא כנראה הדרך הבטוחה ביותר להשיא תשואה מירבית לאורך זמן. עם זאת, עדיין בהשקעה אקטיבית ובחירת מניות (stock picking) גלום פוטנציאל רב יותר מאשר השקעה מדדית. לכן סדרת פוסטים זו היא הזדמנות טובה לבחון זאת.

איך זה הולך להתבצע? בכל רבעון יבוצע מעקב וניתוח של התיק ביחס למדדי ההשוואה: ת"א 125 ו-S&P500. בהתאם לכך, אבדוק האם נדרש לבצע שינויים בתיק: איזון מחדש, מימוש של רווח/הפסד, הגדלת/הקטנת רכיב המזומן.

כתב וויתור: מדובר בדעה אישית בלבד. הנתונים והמידע המובאים באתר אינם מהווים ייעוץ, המלצה או חוות דעת לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם, ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.


השקעה אקטיבית – התיק האמריקאי

השקעה אקטיבית או השקעה פסיבית

הרכב התיק: 6 חברות ו-2 תעודות סל בחלוקה שווה (ביום הקנייה).

דיבידנד שנתי: 2.3%.

פרופיל סיכון: 100% מניות, גבוה מאוד.

תשואת מדד היחס (S&P 500) מתחילת השנה: 20%-.

הערכת מצב תיק – Q1

איזה רבעון! משבר הקורונה החל להכות בעוצמה בעולם המערבי והשפיע מהותית על התיק. בתום הרבעון הראשון של שנת 2020 השיא התיק המנוהל תשואת יתר ביחס למדד היחס, והירידה בתיק הייתה קטנה ביחס לירידת המדד.

ביחס למדד שתי החזקות הובילו את הירידות:

  1. MJ – תעודת הסל הממוקדת בתחום הקנאביס סבלה מירידות גבוהות בכ-50% מזה של מדד היחס והמשיכה בצניחה החופשית שלה שאפיינה אותה עוד משנה שעברה.
  2. SCHE – תעודת הסל המתמקדת בשווקים המתפתחים סבלה גם היא מירידות גבוהות מזה של המדד.

איזון מחדש – בתקופות של תנודתיות גבוהה לא אמהר לאזן את התיק. על כל פנים, למעט MJ אין החזקה שירדה מתחת ל-10% מהתיק ואין החזקה שעלתה מעל ל-15% מהתיק.

חיזוק פוזיציות – בשונה מאיזון התיק, המשבר מאפשר לנו לחזק פוזיציות ולהנות ממחירים נמוכים יחסית של החברות. בדומה לאמרה הידועה – "כשכולם מוכרים אז תקנה" – אחזק במקרה הזה את הפוזיציות במניות WIX ו-WM. שתיהם ירדו בכ-18% אחוז ולהערכתי מדובר בירידות שמקורן במימושים כבדים של המשקיעים ולא בהכרח מסיבות פיננסיות מוצדקות. שתי החברות, לעניות דעתי, לא אמורות להיות מושפעות ממגיפת הקורונה. הראשונה עוסקת במתן שירותים לבניית אתרים באינטרנט ואילו האחרונה עוסקת במחזור זבל.

בעקבות חיזוק הפוזיציה תשואת התיק עלתה ל- 14%-.

כך נראה התיק לאחר חיזוק הפוזיציות:

השקעה אקטיבית או השקעה פסיבית

השקעה אקטיבית – התיק הישראלי

הרכב התיק: 13 חברות שונות בחלוקה שווה.

פרופיל סיכון: 100% מניות, גבוה מאוד.

דיבידנד שנתי: 5%.

תשואת מדד היחס (ת"א 125) מתחילת השנה: 21%-.

השקעה אקטיבית או השקעה פסיבית

הערכת מצב תיק – Q1

כפי שניתן לראות, תשואת התיק המנוהל תואמת לתשואת המדד. שניהם השיאו תשואה שלילית של כ-21%. גם בישראל הקורונה הכתה חזק, בדומה לשוק האמריקאי.

עיקר המגמה שלילית בתיק המנוהל נבעה מכמה סיבות:

  1. ממן – חברת ניהול מסופי המטענים סבלה קשות מהירידה חזויה בנפח התעבורה האווירית בעקבות הקורונה.
  2. כיל – הירידות ככל הנראה התחזקו על רקע חוסר הודאות באשר לתעשייה בסין והיקף הפגיעה בה בעקבות הקורונה.
  3. פז נפט – עיקר הירידה נבעה ממלחמת המחירים בין סעודיה לרוסיה בשוק הנפט העולמי.

בניגוד לאלה, בולטת מניית נובולוג עם עלייה של 23% מתחילת השנה. נראה שאלה ימים טובים להשקעה בחברות בתחום הרפואי ובהפצה וניהול לוגיסטי של תרופות.

חיזוק פוזיציה – החלטתי לחזק את ההחזקה בחברת כיל ובחברת פז. באשר לראשונה נראה כי הירידה גדולה עקב חוסר ודאות ולא מפני ידיעה שלילית פרטנית. בנוסף, ירידת מחירי הנפט עשויים להשפיע לטובה על דוחו"ת החברה. חברת פז, לעומת זאת, סבלה מירידת מחירי הנפט, אולם אלה גם עשויים להגדיל את מרווח הרווח שלה בשלב מאולר יותר. בנוסף, בכל הקשור לקורונה, החברה ממשיכה ותמשיך להפעיל את חנויות הנוחות שלה שמהוות לה מנוע צמיחה בשנים האחרונות.

איזון מחדש – כאמור, בשוק תנודתי כזה אמתין עם איזונים לרבעון הבא, בעיקר בראייה לגבי חברות כמו קליל וסקופ.

כך נראה התיק לאחר חיזוק הפוזיציות:

השקעה אקטיבית או השקעה פסיבית

סיכום

השקעה אקטיבית או השקעה פסיבית? משבר הקורונה לא חס על כל שיטות ההשקעה. כל הסקטורים התאפיינו בירידות בסיכום הרבעון הראשון של שנת 2020.

כאמור, טענה מעניינת העולה בהקשר הסוגיה- השקעה אקטיבית או השקעה פסיבית – היא כי דווקא בעתות של ירידה במדדים התיקים המנוהלים מציגים תשואה עודפת ביחס למדדי הייחוס. המשבר הנוכחי הוא הזדמנות טובה לבחון זאת בהמשך השנה.

משבר הקורונה הנוכחי ממחיש את החשיבות של קיומו של נתח מזומן בתיק ההשקעות, הזמין בדיוק בתקופות כאלה לחיזוק פוזיציות או להשקעות בחברות או מדדים אחרים הנסחרים במחיר זול ביחס לשנים האחרונות.

שווה להמשיך לעקוב.

2 תגובות

  1. תום ברקוביץ

    תודה רבה, מעניין מאוד!
    לדעתך שוק ההון האמריקאי עוד לפני המפולת הגדולה או שהממשל יצליח לבלום את הירידות בקרוב?

    • bazerem

      היי, לא הייתי מנסה לתזמן את השוק. האם אנחנו אחרי המפולת? לא בטוח. האם הממשל תומך ומבטא כוונות לתמוך עוד יותר? בהחלט. האם ביום שאחרי תהיה אלטרנטיבה ראויה להשקעה בסביבת ריבית אפסית? נראה שלא וזה אולי מזכיר את התקופה שלאחר המשבר הקודם. מעניין לחשוב אילו סקטורים עשויים להיפגע פחות ואולי אף לצמוח ביום שאחרי, אבל זה כבר נושא לפוסט בפני עצמו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות