תפריט סגור

השקעה פסיבית או השקעה אקטיבית: מעקב ביצועים Q3/2020

מעקב ביצועי התיק הוא סדרת פוסטים בבלוג העוקבת אחר תיק ההשקעות הישראלי ותיק ההשקעות האמריקאי של בַּזֶּרֶם. המטרה היא להשוות בין השקעה אקטיבית לבין השקעה פסיבית. הנה הפוסט הקודם בסדרה.

למה זה מעניין? יש כמה סיבות. ראשית, הזדמנות טובה להחשף לחברות/אפיקים שלא חשבתם עליהם. שנית, בסדרת הפוסטים תעלנה דילמות בנוגע לאיזון התיק, מתי לממש רווח או הפסד ומתי להגדיל את רכיב המזומן.

האם אפשר להכות את השוק? לאורך זמן המחקרים מראים שלא. אל תטעו, השקעה מדדית פסיבית במניות היא כנראה הדרך הבטוחה ביותר להשיא תשואה מירבית לאורך זמן. עם זאת, עדיין בהשקעה אקטיבית ובחירת מניות (stock picking) גלום פוטנציאל רב יותר מאשר השקעה מדדית. לכן סדרת פוסטים זו היא הזדמנות טובה לבחון זאת.

איך זה הולך להתבצע? בכל רבעון יבוצע מעקב וניתוח של התיק ביחס למדדי ההשוואה: ת"א 125 ו-S&P500. בהתאם לכך, אבדוק האם נדרש לבצע שינויים בתיק: איזון מחדש, מימוש של רווח/הפסד, הגדלת/הקטנת רכיב המזומן.

כתב וויתור: מדובר בדעה אישית בלבד. הנתונים והמידע המובאים באתר אינם מהווים ייעוץ, המלצה או חוות דעת לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם, ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.


השקעה אקטיבית – התיק האמריקאי

הרכב התיק: 6 חברות ו-2 תעודות סל בחלוקה שווה (ביום הקנייה).

פרופיל סיכון: 100% מניות, גבוה מאוד.

תשואת מדד היחס (S&P 500) מתחילת השנה: 4.1%.

הערכת מצב תיק – Q3

הרבעון השלישי של השנה הביא איתו תשואות גבוהות במיוחד. ה-S&P500, מדד הייחוס, עבר מתשואה שלילית של כ-5% לתשואה חיובית של 4%! כלומר ברבעון אחד המדד השיא תשואה מרשימה של 8.5%. לעומת המדד, התיק האקטיבי המשיך במגמת העלייה מהרבעון הקודם והוא מציג תשואה חיובית של 18% (!) מתחילת השנה. אם כך, הפער בין התיק האקטיבי הצטמצם לעומת הרבעון הקודם, אולם הוא עדיין בתשואת יתר משמעותית ביחס למדד הייחוס.

אירועים מרכזיים בתיק האקטיבי:

  1. WIX – לאחר רבעון קודם חלומי, החברה הישראלית הציגה יציבות ברבעון החולף, מה שמצדיק בשלב זה את ההחלטה לצמצמם את ההחזקה בחברה שבוצעה בתום הרבעון השני.
  2. ABT – חברת הפארמה המשיכה בתנופה המרשימה שלה מתחילת השנה, הודות לאישור הבדיקה המהירה שלה לקורונה ואישורים אחרים הנושגעים לקו המוצרים שלה.
  3. MJ – לאחר רבעון קודם בו נצפתה מגמה חיובית, נראה כי המשקיעים נוטשים את תחום הקנאביס בשנית. חיזוק הפוזיציה שבצעתי ברבעון הקודם לא הוכיח את עצמו. עם זאת, חילוף שלטון בבחירות בארה"ב בנובמבר עשוי להביא לרוח חדשה ולהקלה רגולטורית. לכן ועל אף הירידות אמשיך להחזיק בפוזיציה הנוכחית.

איזון מחדש – בשלב זה לא נדרש איזון מחדש לאחר האיזונים שבוצעו ברבעון הקודם. נראה כי הקורונה עדיין תומכת בסקטור הטכנולוגי ולכן אשאיר את משקל היתר בחברות WIX ו-SPLK.

השקעה אקטיבית – התיק הישראלי

הרכב התיק: 13 חברות שונות בחלוקה שווה.

פרופיל סיכון: 100% מניות, גבוה מאוד.

תשואת מדד היחס (ת"א 125) מתחילת השנה: 17.1%-.

הערכת מצב תיק – Q3

הבורסה בת"א מציגה תשואות חסר משמעותיות ביחס לעולם ולא הצליחה להתאושש ברבעון השלישי של השנה. מדד הייחוס דשדש במקום ולעומתו התיק המנוהל המשיך במגמת שיפור ועבר לתשואה שלילית חד ספרתית (בכל זאת שיפור).

אירועים מרכזיים בתיק האקטיבי:

  1. אייסיאל (לשעבר כיל) – המניה זכתה לתמיכה משמעותית בעקבות המלצה באפסייד גבוה של סיטיבנק, על חוזים לאספקת אשלג שנחתמו ובעקבות תהליכי ההתייעלות והמיקוד של החברה.
  2. דנאל – ממשיכה במגמה חיובית וככל הנראה מושפעת לחיוב מהקורונה בהקשרי שירותי הסיעוד וכ"א בתחום העזר הרפואי.
  3. סלע נדל"ן – בולטת לרעה קרן הריט הישראלית שממשיכה בירידות בהתאם לביצועים החלשים של הסקטור הנדל"ני שמושפע מחוסר הוודאות בגין הקורונה.

איזון מחדש – בשלב זה אחזיק בגישת ה"לשבת על הגדר" ולא אבצע איזונים בעקבות חוסר הוודאות המקומית. חיזוק הפוזיציה שבוצע במניית אייסיאל ברבעון הראשון של השנה מתחיל לקצור את פירותיו בתום הרבעון השלישי. החיזוק שבוצע במניית פז עדיין לא הוכיח את עצמו, אולם נראה כי ברבעון הנוכחי המניה התייצבה במחירה.

*הערה – בתאריך 20.5.2020 נמחקה מן המסחר בתל אביב חברת ננו-דיינמנשן ועברה להיסחר בארה"ב בלבד. הנתונים המוצגים לגביה מושפעים מערך המניה הנסחרת בארה"ב.

סיכום

השקעה אקטיבית או השקעה פסיבית? משבר הקורונה מייצר הזדמנויות השקעה ותנודתיות. במקרה דנאן נראה כי התיקים המנוהלים מבטאים את היתרון הגלום בהשקעה אקטיבית דווקא בעיתות של משבר ושוק תנודתי.

בתום שלושה רבעונים אין ספק כי מדובר בשנה מורכבת במיוחד להשקעות המקפלת בתוכה משבר, התאוששות וסימנים של שינויים עמוקים בשוק העבודה ובתעשייה. היתרון הטכנולוגי ויתרון הגודל משחקים תפקיד ממשי בשווקים המבטאים ביצועים טובים לחברות העונות על קריטריונים אלה.

מה צפוי בהמשך השנה? בחירות, גל שני (או שלישי) של קורונה וחיסון (?). בקיצור, שווה להמשיך לעקוב.

5 תגובות

  1. איתי מנצור

    שלום דור ,
    תודה על תוכן ממש איכותי 🙂
    אני (ואני מניח שגם הרבה קוראים אחרים )יותר מאשמח אם תוכל לעשות סקירות של מניות שלדעתך מבטיחות להשקעה ארוכת טווח לקראת 2021.

    • bazerem

      תודה איתי! בקרוב יעלה פוסט סיכום שנתי של תיק ההשקעות, ובהמשך כיווני השקעה לקראת 2021 ואילך….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות