תפריט סגור

השקעה פסיבית או השקעה אקטיבית: מעקב ביצועים (3)

תיק השקעות

מעקב ביצועי התיק הוא סדרת פוסטים בבלוג העוקבת אחר תיק ההשקעות הישראלי ותיק ההשקעות האמריקאי של בַּזֶּרֶם. המטרה היא להשוות בין השקעה אקטיבית לבין השקעה פסיבית. הנה הפוסט הקודם בסדרה.

למה זה מעניין? יש כמה סיבות. ראשית, הזדמנות טובה להחשף לחברות/אפיקים שלא חשבתם עליהם. שנית, בסדרת הפוסטים תעלנה דילמות בנוגע לאיזון התיק, מתי לממש רווח או הפסד ומתי להגדיל את רכיב המזומן.

האם אפשר להכות את השוק? לאורך זמן המחקרים מראים שלא. אל תטעו, השקעה מדדית פסיבית במניות היא כנראה הדרך הבטוחה ביותר להשיא תשואה מירבית לאורך זמן. עם זאת, עדיין בהשקעה אקטיבית ובחירת מניות (stock picking) גלום פוטנציאל רב יותר מאשר השקעה מדדית. לכן סדרת פוסטים זו היא הזדמנות טובה לבחון זאת.

איך זה הולך להתבצע? בכל רבעון יבוצע מעקב וניתוח של התיק ביחס למדדי ההשוואה: ת"א 125 ו-S&P500. בהתאם לכך, אבדוק האם נדרש לבצע שינויים בתיק: איזון מחדש, מימוש של רווח/הפסד, הגדלת/הקטנת רכיב המזומן.

גילוי נאות: זהו תיק אמיתי (למעט הסכומים). 

כתב וויתור: מדובר בדעה אישית בלבד. הנתונים והמידע המובאים באתר אינם מהווים ייעוץ, המלצה או חוות דעת לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם, ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.


השקעה אקטיבית – התיק האמריקאי

השקעה אקטיבית תיק אמריקאי

הרכב התיק: 6 חברות ו-2 תעודות סל בחלוקה שווה (ביום הקנייה).

דיבידנד שנתי: 1.2%.

פרופיל סיכון: 100% מניות, גבוה מאוד.

תשואת מדד היחס (S&P 500) מתחילת השנה: 18.6%.

הערכת מצב תיק

בתום הרבעון השני של השנה התיק המנוהל השיא תשואת חסר ביחס למדד. אמנם מדד הייחוס דשדש במקום ביחס לרבעון הקודם (תשואה זניחה של 0.3%), אך התיק המנוהל ספג ירידה משמעותית של כ-9% בתשואה המשוקללת.

עיקר הירידות בתיק הגיעו משני כיוונים:

MJ – צניחה של 35% בתעודת הסל המתמקדת בשוק הקנאביס במגוון שימושים. סביר להניח שהירידה נובעת מחששות המשקיעים בעקבות רגולציה ומימושים ברבעון החולף של הרווחים שהצטברו מתחילת השנה.

WIX – נפלה כ-18% ברבעון החולף וחזרה למחירה בוקר הרבעון השלישי של השנה. למרות דוחות טובים של המניה נראה כי המשקיעים החלו במימוש אחרי הרווחים הנאים שהשיאה המניה בחציון הראשון של השנה (57%).

איזון מחדש – MJ נפלה חזק וירדה ל-8% משווי התיק. מאחר ומדובר בהשקעה לטווח ארוך, אבצע איזון בתיק על חשבון מניית CELG שהמשיכה לעלות והגיעה לכ-16% מהתיק. בהתאם לכך, אמכור 2 מניות CELG בשווי 200$ ואקנה 9 מניות MJ בשווי תואם. בהתאמה אחוז ההחזקה מכלל התיק של מניית CELG ירד ל-14% ושל MJ עלה ל-11%.

בעקבות כך המחיר הקנייה הממוצע יתעדכן בהתאם וכך גם הירידה היחסית של המניה מתחילת השנה:

סימולכמות (עדכנית)מחיר קנייהמחיר קנייה ממוצעתשואה מתחילת השנה (תשואה עדכנית)שווי עדכני
CELG15 (13)66.466.4 (50%) 50%1290$
MJ38 (47)26.4225.53%21- (%19-)975$

וכך נראה התיק לאחר האיזון:

התיק לאחר פעולת האיזון, השינויים בכחול

השקעה אקטיבית – התיק הישראלי

השקעה אקטיבית תיק ישראלי

הרכב התיק: 13 חברות שונות בחלוקה שווה.

פרופיל סיכון: 100% מניות, גבוה מאוד.

דיבידנד שנתי: 4.2%.

תשואת מדד היחס (ת"א 125) מתחילת השנה: 13.6%.

הערכת מצב תיק

ברבעון החולף התיק המנוהל המשיך להכות את מדד הייחוס. התיק עלה בכ-5% ואילו המדד עלה בכ-3.5%.

כפי שניתן לראות בתיק הישראלי, ישנן 5 מניות (פנינסולה, מגה אור, סלע נדלן, מגדלי תיכון ונובולוג) שסוחבות את התיק מעלה. לעומתן שאר המניות מציגות ביצועים פושרים עד גרועים במיוחד. על אף השונות הגבוהה בביצועי המניות, התיק המנוהל מציג ביצועים טובים משמעותית מהמדד (19.2% לעומת 13.6%).

נקודה להחלטה – למעט ננו-דיינמנשן שהגיעה לאחוז זניח מכלל התיק והמשיכה את השנה הגרועה במיוחד שלה, שאר המניות מהוות לפחות 5% מכלל התיק ולא יותר מ-12%. יתכן וישנן הזדמנויות קניה במניות כיל שירדה ב-18% מתחילת השנה ועדיין מציגה דוחות טובים. אמשיך לעקוב ואדחה את ההחלטה בהתאם לביצועים ברבעון האחרון של השנה.

סיכום

השקעה אקטיבית או השקעה פסיבית? אם ברבעון הקודם התרחש מהפך והתיקים המנוהלים היכו את המדד, אזי בתום הרבעון השלישי התוצאות התאזנו מעט. ההשקעה האקטיבית הניבה תשואת עודפת של כ- 3% (תשואת יתר של התיק הישראלי ותשואת חסר של התיק האמריקאי, בהנחת שווי תיקים זהה).

מה זה אומר? בינתיים שום דבר… הרי הטענה היא כי השקעה פסיבית היא עדיפה בעיקר בטווח הארוך.

שווה להמשיך לעקוב.

תגובה 1

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות