תפריט סגור

מסחר עצמאי – חמישה כלים פשוטים ושימושיים למשקיע

בשנים האחרונות חלה עלייה בשיעור המסחר העצמאי בשוק ההון ובהתאמה בחשבונות המסחר בניהול עצמי. בארה"ב נודעה לאחרונה אפליקציית המסחר העצמאי "רובין-הוד" לאחר אירוע בו התאבד משקיע בגלל שחשב כי הפסיד מאות אפלי דולרים. בישראל, ניתן לקרוא יותר ויותר בעברית על השקעות בשוק ההון וקיימות אפשרויות לניהול חשבון מסחר עצמאי ברוב בתי ההשקעות, לרבות ניהול עצמי של החסכונות הפנסיוניים (IRA).

סביר שהזמן הרב שהתפנה בעקבות מגיפת הקורונה עודד אנשים רבים ללמוד לגבי מסחר עצמאי. אולם, את הגידול בשיעורי המשקיעים העצמאיים ניתן לתלות בשני גורמים מרכזיים. האחד הוא עלייה במודעות הפיננסית המאפיינת את דור ה-Y (ואלה שבעקבותיו) המשתמש תדיר באינטרנט ונולד לתוך עידן מהפיכת המידע. והשני הוא הנגישות והשיפור הטכנולוגי המתמיד המאפשר בכמה לחיצות כפתור לפתוח חשבון מסחר ולסחור מהסמרטפון מכל מקום ובכל שעה.

משקיעים בעצמכם? "סתם" מתעניינים? בתוך הררי המידע שברשת, קבלו 5 כלים פשוטים ושימושיים בניהול ומחקר בהשקעות הון בכלל ובמסחר עצמאי בפרט. שימו לב, הדגש בכלים אלה הוא בפשטותם והם משלימים לפוסט קודם בבלוג. מטבע הדברים ישנם כלים ושירותים מורכבים ומעולים אחרים שכבודם במקומם מונח והם יופיעו בפוסט המשך.

#1 – מצגות למשקיעים במאיה

הבורסה בישראל תחילה. פיצ'ר נחמד ומעניין גם אם רלוונטי רק לחברות הנסחרות בבורסה בישראל. באמצעות מערכת שירות ההודעות של ה"מאיה" ניתן לצפות במצגות של החברות המפורסמות כמידע למשקיעים.

איך מגיעים לזה? כנסו לאתר המאיה (כאן) ובצעו חיפוש (השאירו את חלונית החיפוש ריקה) בסינון המלה 'מצגת'. אז תוכלו לצפות בכל המצגות האחרונות שהופצו על ידי החברות השונות.

מאיה בורסה

למה זה שימושי? צפייה במצגות תחשוף אתכם לכלל הפעילויות של החברה, מה שבד"כ לא עולה באופן מלא בתקשורת. כמו כן, המצגות חושפות לרוב תחזיות ומהלכים אסטרטגיים של החברות מהם ניתן ללמוד על תמונת המאקרו בשוק. שיטת ההצגה הויזואלית מקלה על השוואה כללית בין חברות על בסיס הנתונים הפיננסיים, פיתוח וגיוון עסקי, תחזית לעתיד ועוד.

מצגת שוק ההון
דוגמא מתוך המצגת של חברת דור-אלון. כאן ניתן לראות את הגיוון העסקי של החברה מדלק דרך קמנעאות ונדל"ן וכלה בתשתיות חשמל

חשוב לשים לב כי מדובר במסמך של החברה ומטעמה, כלומר, את האווירה האופטימית השכיחה קחו בערבון מוגבל.

#2 – Portfolio Visualizer

Portfolio Visualizer הוא כלי מצויין להשוואה וניתוח נתונים המאפשר לקבל החלטות מבוססת נתונים בנוגע לתיק ההשקעות שלכם. השירות מאפשר השוואות רבות ומורכבות בנוגע להקצאת הנכסים בתיק ההשקעות. עם זאת, הוא מאפשר לבצע גם פעולות פשוטות כגון השוואה בין תיקים פסיביים בחתכים לפי תעודות סל שונות על סקטורים שונים.

נניח כי אנו מתלבטים לגבי הקצאת הנכסים בתיק הפסיבי בחלוקה לשלושה חתכים: חברות גדולות, בינונית וקטנות (הכל בארה"ב). באמצעות הכלי ננתח את התשואות ב-20 השנים האחרונות של שלושה תיקים: 100% גדולות, 50%-50% בינוניות וקטנות, וחלוקה שווה בין גדולות, בינונית וקטנות.

השוואת תיקים
השוואת תיקים

כפי שניתן לראות, ב-20 השנים האחרונות התיק המאזן בין מניות בינוניות וקטנות השיא את התשואה הגבוהה ביותר. היכנסו ללינק הזה וקבלו נתונים נוספים הנגזרים מההשוואה שלעיל.

באמצעות השירות הנ"ל ניתן להשוות גם בין תעודות ומניות ספציפיות ועוד אינסוף אפשרויות אחרות. כאמור, מדובר בכלי השוואתי עם אפשרויות רבות ומורכבות אבל כזה שבהחלט מהווה נקודת צלילה טובה במסחר עצמאי ובכלל.

#3 – Market Alerts

התקופה האחרונה מאופיינת בתנודתיות גבוהה בשווקים ולכן היא גם מצריכה מעקב ובקרה הדוקים על מחירי המניות במיוחד למשקיעים בטווח הקצר שבינינו.

Market Alerts הוא פיתוח יעיל וקליל של אחד מקוראי הבלוג שמצא את עצמו בתקופה האחרונה מחפש אחר כלי שירכיב רשימת מעקב אחר מוצרים פיננסיים שונים ויתריע באופן קולי על שינויים במחירים שלהם.

התראה קולית

להבדיל משירותים דומים המחייבים פתיחת חשבון, התראות שאינן מתמשכות ומיני בעיות אחרות, הכלי הזה ראוי לציון בשל פשטותו הן הויזואלית הן הפונקציונלית ובעיקר באשר לממשק משתמש היעיל שלו.

#4 – מעקב האשטאג $ ב-Twitter

אפשרות מעניינת ולא פופולרית במיוחד בישראל היא מעקב אחר דעת הקהל באמצעות הטוויטר. כדי להתעדכן במיני ידיעות רשמיות ולא רשמיות שמקורן במסחר עצמאי, קרנות גידור, אנליסטים ומנהלי השקעות, ולהיחשף לדעת קהל המשקיעים בצורה כמעט בלתי אמצעית פשוט כתבו את סימול המניה בצירוף $ בחלונית החיפוש בטוויטר.

כך חיפוש של מניית STOR$, קרן הריט שוורן באפט הגדיל את החזוקתיו בה לאחרונה, נראה בטוויטר:

האשטאג מניות

כפי שניתן לראות חיפוש חטוף העלה ידיעות של משקיע עצמאי, שירות ידיעות בשוק ההון ושירות ניתוח טכני בשוק ההון. כמות המידע היא גדולה ונדרש להבחין בין מקורות מהימנים לכאלה שאינם. עם זאת, חיפוש בטוויטר מאפשר לקבל תמונה מכמה היבטים של חברה כזו או אחרת ולהיחשף למידע רלוונטי מסוגים שונים.

#5 – רשימת הנכסים של בתי ההשקעות

אוצר של ממש ניתן למצוא באתרים של בתי ההשקעות שם הם מחויבים לדווח על הקצאת הנכסים שלהם במסלולי חיסכון מסוימים. לדוגמה באתר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ניתן למצוא תחת הקטגוריה קופת גמל להשקעה דיווחים הכוללים את ההחזקות שלהם ('רשימת נכסים'). במסלול חיסכון פלוס מניות, תחת הקטגוריה 'רשימת נכסים' תמצאו את ההחזקות הבאות באותו תיק מסלול בפילוח לפי מניות היתר:

רשימת נכסים
קטע מתוך מדו"ח ההשקעות לרבעון א' 2020 במסלול עתיר חיסכון פלוס (קופ"ג להשקעה).

הקטע הנ"ל מתמקד במניות היתר בלבד, באותו הדו"ח תוכלו למצוא את ההחזקות בשאר המדדים בבורסה בת"א כמו גם החזקות בבורסות ארה"ב ואירופה. אמנם הדיווח הדיווח מתוארך רבעון לאחור, אולם למשקיע בטווח הבינוני והארוך אין זה משנה כלל ועיקר.

למה זה מעניין? מבט בתיקי ההשקעות המנוהלים של הגופים הגדולים שהתשואות שלהן מדווחות תדיר ולפיהן ניתן להבין האם ההשקעות מנוהלות היטב, יכול לספק רעיונות להשקעה ובסיס לחקירה במסגרת מסחר עצמאי.

סיכום

מסחר עצמאי מחייב חקירה וגישה בסיסית לכלים שימושיים בעולם ההשקעות. כאמור, ישנם אינספור כלים, אפליקציות ושירותים רבים בתחום. אולם, לשם התחלה ניתן להסתמך על כלים פשוטים יחסית ועל מרחבי הרשת החופשיים. אלה מהווים נקודת פתיחה טובה ממנה אפשר להמשיך ולצלול לעומק בכל הקשור להשקעות בכלל ולמסחר עצמאי בפרט.

יש לכם כלים נוספים מומלצים? שתפו בתגובות.

תגובה 1

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות