תפריט סגור

קניות באינטרנט: מה חשוב לדעת ואיך עושים את זה נכון

קניות של היום

בשנים האחרונות השיעור של קניות באינטרנט עולה בחדות. מעניין במיוחד שעל אף שמדובר במגמה עולמית, הצרכנים בישראל הם בין המובילים בעולם בקניות באינטרנט. לא פחות. בעקבות כך חברות גדולות כמו Amazon זיהו את הפוטנציאל והן מרחיבות את השירות והמשלוחים לישראל.

הפוסט הנוכחי יעסוק בשלושה תחומים הקשורים בקניות באינטרנט שחשוב לתת את הדעת עליהם: מקוריות המוצר, ביטוח ועלויות נוספות.

מקוריות המוצר

באתרי המסחר הגדולים ובכלל, לא קשה למצוא מוצרים מזויפים באינטרנט. קניות באינטרנט אינן מאפשרות "להרגיש" את המוצר ואנו תלויים בתמונות המוצר. בעקבות כך, אנו נתונים לחסדי המוכר ואמינותו. ובכלל, תמיד אנו עשויים לקבל מוצר אחר מזה שחשבנו שהזמנו ברשת. בהקשר זה חשוב להכיר שתי הגדרות בהם משתמשים המוכרים ברשת, בעיקר בזירות המסחר המקוון כדוגמת eBay ו-AliExpress:

OEM – ראשי תיבות של Original Equipment Manufacturer, כלומר "יצרן ציוד מקורי". הכוונה ליצרן או מפעל מסוים שמייצר בשמו של יצרן אחר או של מותג מסוים. בישראל מוכר בעיקר כ"יצרן מדבקה", כלומר, מפעל המייצר את אותו המוצר תחת מותגים שונים. 

Aftermarket – "לאחר השוק" או ליתר דיוק "שוק צדדי" משמעו ייצור של רכיבים חלופיים, חלקי חילוף, או מוצר של ממש, באותו פס הייצור של המוצר המקורי, אולם ללא התחייבות כי מדובר במוצר המקורי. המשמעות היא מוצר המיוצר בפס הייצור של המוצר המקורי על ידי המפעל אולם תחת בקרת איכות ולעתים חומרים מעט שונים. המפעל, למעשה, משתמש בעיצוב ובאפיון של המותג ומגדיל את מכירותיו בשוק צדדי וללא המיתוג.

לסיכום, בנושא מקוריות המוצר חשוב להבין ולחפש את הגדרת המוצר. במידה ומדובר במוצר OEM או Aftermarket אזי לרוב מדובר במוצר איכותי הקרוב אם לא זהה למוצר המקורי וכל זאת בעלות הנמוכה בעשרות רבות של אחוזים. עם זאת חשוב לזכור כי הקנייה בזירות המסחר המקוונות טומנת בחובה את הסיכון לקבלת מוצר מזויף בכוונת תחילה. במקרים כאלה יש מה לעשות, כפי שנראה מיד.

ביטוח בקניות באינטרנט

ההתמודדות היעילה ביותר עם קניות באינטרט המזמנות זיופים ואי-שביעות רצון היא ביטוח הקנייה. על מנת להסיר את החסמים הפוטנציאליים מן הקונה הפוטנציאלי, זירות המסחר השונות לצד חברות התשלומים הדיגיטליים מציעות תכניות ביטוח, לרוב בחינם, המספקות מענה מצויין למקרים כאלה.

לדוגמה, תכנית הגנת הקונה של PayPal מספקת אפשרות החזר כספי תוך 180 יום מן הקנייה במקרה של זיוף, פריט פגום, אי שביעות רצון מהמוצר, פריט שלא התקבל ועוד סיבות רבות אחרות (שימו לב! ישנם פריטים מסוימים שאינם מכוסים כמו כלי רכב, נדל"ן, מטילי זהב ועוד). כל מה שצריך הוא לבצע התשלום באמצות PayPal.

דוגמה נוספת, תכנית הביטוח של eBay, מאפשרת סיוע תוך 30 יום מהרכישה במקרה של נזק, מקוריות וסיבות נוספות אחרות, ותכנית ההגנה של Amazon בין 14 ל-75 יום. באתרי מכירה ישירה, כדוגמת אתר האופנה ASOS, ניתן להחזיר כל פריט בגין כל סיבה תוך 28 יום מהקנייה. שימו לב כי לעתים עלות החזרת המוצר היא על חשבון הקונה בהתאם לתכנית או לסיבת ביטול העסקה.

לסיכום, ישנן הגנות לקונה בכל זירות המסחר וברוב האתרי המכירה הישירה. חשוב להזכיר כי גם לחברות האשראי בישראל תכניות הגנה משלהן הקבועות בחוק, אך לרוב הן מסורבלות יותר למימוש והבנה. 

קניות באינטנרט והעלויות הנלוות

כאמור, אחד היסודות בחשיבה כלכלית הוא חישוב העלויות הנלוות. במקרה של קניות באינטרנט עלויות אלה נחלקות לשלוש קבוצות עיקריות: מיסוי, עלות שחרור מכס, עמלות עסקה במטבע חוץ.

מיסוי

כל מוצר עד 75$ פטור ממסים (למעט טבק ואלכוהול), בין 500-75$ פטור ממכס, אך חלים עליו מע"מ (17%) ומס קנייה (בהתאם לסיווג המוצר), ומעל 500$ חלים כלל המסים: מע"מ, מס קנייה ומכס. ההחלטה באשר להטלת המסים מחושבת על פי ערך המוצר בלבד ללא עלות המשלוח, אולם במידה ונדרש להטיל מס אזי הוא מחושב על העלות הכוללת (מוצר+משלוח).

לדוגמה, נעליים שערכם 70$ ועלות המשלוח 10$ הינם פטורים לחלוטין ממסים. אולם, נעליים שעלותם 76$ ועלות המשלוח 4$, המס המוטל מחושב לפי ערך כולל של 80$. שימו לב, שתי חבילות המגיעות מאותו הספק עד 72 שעות בין זו לזו יחשבו כמוצר אחד לטובת החישוב. להלן סיכום העניין:

מדריך מצויין המסכם את הנושא באתר של משרד הכלכלה.

טבלה מרוכזת של מיסי קנייה על ייבוא אישי תמצאו כאן.

מחשבון חישוב מיסי ייבוא של eBay.

עמלות עסקה במטבע חוץ (מט"ח) 

עמלות מט"ח הן אחת העלויות הנסתרות ביותר והמעצבנות ביותר. על כל עסקה באשראי מבוצעת המרה משקלים לדולר ומדולר למטבע בו נעשתה העסקה. לדוגמה, נניח קנייה של מוצר בפאונד בריטי, יומר מפאונד לדולר ומדולר לשקל. בקיצור המרה כפולה, אלא אם מדובר בקנייה בדולר אמריקאי. עמלות עסקה במט"ח מגיעות לכ-2.3% מעלות העסקה, ושערי ההמרה השונים (כתלות במטבע) עלולים להביא את העמלה הכוללת לכ-3% ולעתים אף יותר. בהקשר זה ניתן לצמצם העלויות ע"י ניהול חשבון מט"ח המקושר ישירות לכרטיס האשראי, כך שניתן לבצע עסקאות בדולר או באירו ללא תשלום עמלות מט"ח.

קניות באינטרנט של פעם

עלות שחרור מכס

במידה ונדרש שחרור מהמכס ישנן עלויות נוספות המשתנות בהתאם לחברת השילוח. בהתאם לכך חשוב להבין איזו חברה משלחת ומשחררת מן המכס את המוצר. בהתאם יש לבדוק את העלויות טרם קניית המוצר. ברוב המקרים עלויות אלה מגיעות לעשרות דולרים ולעתים אף יותר. תכנית הקנייה של Amazon (ולא רק שלה) כוללת כבר את עלויות השחרור מן המכס וניתן לראות אותן בדף סיכום הקנייה עוד טרם התשלום.

בקיצור חפשו את העלות הנסתרת הזאת בייחוד אם מדובר במוצרי תקשורת, תחבורה, בריאות, חקלאות ועוד, הדורשים אישורי תקינה של משרדי הממשלה השונים מה שמאריך את זמן השחרור מן המכס.

סיכום

קניות באינטרט טומנות בחובן סיכויים וסיכונים. את האחרונים ניתן לצמצמם באמצעות רכישת ידע והבנה של הזכויות של הקונה ברשת. בזכות כך שישראל נחשבת למעצמה בתחום הקניות באינטרנט, השירות של החברות הקשורות בתחום משתפר והופך לכדאי יותר ויותר.

ובקיצור – קנו ברשת, עמדו על זכויותיכם וחסכו כסף וזמן רב.

תגובה 1

  1. ביולוג ירושלמי

    קצר, ברור וקולע.

    עמלת המרת מט”ח בכרטיס האשראי היא חשובה ומשמעותית למי שרוכש הרבה ברשת באמצעות כרטיס האשראי (מן הסתם), ובמצטבר, עמלה זו יכולה להגיע לכמה מאות שקלים בשנה!.
    חבל.
    ניתן בקלות יחסית למצוא ולהנפיק כרטיס אשראי שמציע עמלת המרת מט”ח של 1% ואף פחות מכך.
    אגב, רוב חברות האשראי כבר מזמן העלו את עמלת המרת המט”ח מ- 2.3% ל- 3%…

    תודה רבה על הפוסט המושקע ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות