תפריט סגור

אז מה עכשיו? כיווני השקעה כלליים לשנת 2021

הנבואה ניתנה לשוטים? בכל זאת קשה לפתוח שנה בבלוג השקעות מבלי לנסות ולסמן את הסקטורים ואת כיווני ההשקעה ששנת 2021 עשויה להיטיב עימם. בייחוד אחרי שנת קורונה מטלטלת שהולידה לא מעט סיכונים וסיכויים, מעניין לבחון את השנה הקרובה בעין ביקורתית כאשר המחירים בשיא או נוגעים בשיא.

אנסה לסקור את המגמות הצפויות בשלושה היבטים. ראשית, אלו שנפגעו מהקורונה ב-2020 ואולי יתאוששו ב-2021. שנית, אלו שצמחו ב-2020 ואולי ימשיכו לצמוח ב-2021. ושלישית, אלו שעשויים לפרוץ ב-2021 ללא קשר לשנה החולפת. בפוסט זה לא אצביע על חברות ספציפיות כי אם על סקטורים, בהתאם לעקרון הפחתת הסיכונים באמצעות פיזור רחב.

המשתקמים?

מטבע הדברים, הקורונה פגעה במיוחד ב-3 סקטורים עיקריים: תיירות ותעופה, אנרגיה, נדל"ן מניב. בבסיסה של אפשרות השיקום של תחומים אלה, עומדת ההנחה כי העולם יחלץ מהקורונה בשנת 2021. נכון להיום, כאשר מבצע החיסונים העולמי בתחילתו, נראה כי לפני המחצית השנייה של 2021 לא נראה שינוי מהותי והעולם ימשיך להתנהל במדיניות נוקשה.

תיירות ותעופה

תחום שנפגע קשות בשנת 2020 עקב הסגרים במדינות השונות. על אף ההתאוששות המרשימה של תעודת הסל JETS, המייצגת את תחום התעופה, שעלתה מאז מרץ בכ-20%, היא עדיין נסחרת בכ-25% ביחס לטרום הקורונה. חברת התיירות אקספדיה (EXPE), מנגד, עלתה מאז מרץ בכ-95% והיא נסחרת ברמות גבוהות מאשר טרום המשבר.

השקעה בחברות תעופה
חוזרים לטוס ב-2021?

חשוב להבחין בין חברות התעופה לבין חברות התיירות. הראשונות תלויות נואשות בחידוש הטיסות ובמחירי הנפט (שבינתיים עולים ועל כך בהמשך). לעומתן, חברות התיירות עבורות תהליכי התייעלות ומפיקות הכנסות מתיירות פנים או מכזו שאינה מבוססת על טיסות. ובכל זאת, התמחור הגבוה של שתי הענקיות בתחום (גם בוקינג במחיר גבוה ביחס לתקופה שלפני המשבר), עשוי להצביע על אופטימיות יתר בתקופה מאתגרת זו.

אנרגיה

בשוק האנרגיה חלו תמורות משמעותיות ומעניינות ב-2020. מחירי הנפט שנגעו בטווח השלילי סיימו את השנה החולפת מעל ל-50$ לחבית, ונכון להיום מחיר החבית חצה את קו ה-60$. לעומת הנפט, שהוא כמובן סחורה, חברות האנרגיה סבלו מירידות משמעותיות, שהושפעו הן מהנפילה במחירי הנפט, מעודפי מלאי ומירידה בביקוש בעקבות האטת הכלכלה במדינות רבות.

חברות האנרגיה בתקופה זו החלו בתהליכי התייעלות, החל בפיטורי עובדים וכלה בהקפאת פרויקטים והתמקדות במיצוי יעיל יותר של הפרויקטים הקיימים. לשם המחשה, תעודת הסל XLE הממוקדת בחברות אנרגיה בארה"ב, השלימה מהלך עליות מרשים של כ-40% מאז מרץ 2020, אך עדיין נסחרת בחסר של כ-25% ביחס לתקופה שלפני המשבר. עם זאת, חשוב לציין כי משבר האקלים והמיקוד באנרגיה מתחדשת מהווים איום על תעשייה מזהמת זו.

נדל"ן מניב

מדובר בתחום המורכב יותר בקטגוריית "המשתקמים?" היות ושונות גבוהה מאפיינת סקטור זה. מטבע הדברים הקורונה השפיעה לרעה בעיקר על נדל"ן מניב בכל מה שקשור למשרדים, מסחר בקניונים, מלונאות, אולם דאטה-סנטרים, מרכזים רפואיים, מרכזים לוגיסטיים, למשל, לכל הפחות לא נפגעו אם לא נהנו מהשפעות הקורונה.

ובכל זאת, מפני שנדל"ן מסחרי ומשרדי הוא חלק הארי והמזוהה ביותר עם סקטור הנדל"ן המניב, הסקטור ככלל סבל מירידות ונסחר ברמות נמוכות ביחס לתקופה שטרום משבר הקורונה. תעודת הסל VNQ הפופולארית נסחרת בכ-15% פחות מחודש פברואר 2020, וקרן הריט STOR (בה מושקע גם וורן באפט) נסחרת בכ-10% פחות ממחירה טרום הקורונה.

תעודת סל נדלן
אכן שונות גבוהה. מקור – Vanguard

הצומחים יצמחו?

הקורונה מיקמה בקדמת הבמה את הסקטור הטכנולוגי ביחס לשאר הסקטורים. מספיק להביט בתשואות של הנאסד"ק לעומת שאר המדדים. הראשון השיא תשואה של כ-40% בשנת 2020, ולעומתו ה-S&P500 וה-DOW השיאו תשואה של כ-15% וכ-6% בהתאמה.

הסקטור הטכנולוגי, כאמור הציג ביצועים מצוינים אך בשונות גבוהה. ישנן חברות שהשיאו תשואות פנומליות של מאות ואלפי אחוזים, ולצידן גם חברות טכנולגיות שנפגעו מהקורונה ובכל זאת השיאו תשואות טובות גם כן. את הביטוי לכך ניתן לראות בתשואת היתר של הנאסד"ק על פני שאר המדדים.

טכנולוגיה, טכנולוגיה, טכנולוגיה

הסקטור הטכנולוגי הוא רחב במיוחד ונדרש לפלח אותו לתתי סקטורים. דינה של טסלה אינו דינה של פייסבוק וכדומה, אולם השנה החולפת ואיתה הקורונה תמכה בסקטור הטכנולוגי בכלל מהסיבות הבאות:

  1. גמישות – חברות טכנולוגיות נתפסות כגמישות יותר וכבעלות התמודדות טובה יותר עם שינויים. ברוב המקרים חברות כאלה המשיכו לפעול גם בזמן הסגרים וההאטה המכוונת של הכלכלות בעולם באמצעות העסקה מרחוק של עובדים.
  2. טכנולוגיה כפתרון – כאשר עסקים משותקים הם מחפשים פתרונות אותן הטכנולוגיה מספקת. תקשורת מרחוק, מסחר באונליין, עננים ועוד, הן הדוגמאות הטריוויאליות.
  3. פנאי – הקורונה פינתה לא מעט זמן ללא מעט אנשים, כך שאחוז השימוש בשירותי בידור וצריכת תוכן, מהבית כמובן, עלו פלאים בתקופת הקורונה. במלים אחרות, כל מי שיש לו נוכחות ברשת או מספק שירותים המבוססים על האינטרנט, זכה לתמיכה.

כמה השנה הזו הייתה טובה למניות הטכנולוגיה? בין הנהנות העיקריות הידועות בשנת 2020 ניתן למנות את נטפליקס (NFLX) שהשיאה כ-60%, את אפל (APLL) שעלתה בכ-80%, דוקוסיין (DOCU) שזינקה בכ-200% וכמובן טסלה (TSLA) שנסקה בלא פחות מ-680%.

האם הצמיחה תמשך במניות הטכנולוגיה? אין סיבה לחשוב שלא. האם הכוכבות של 2020 ישמיכו להציג ביצועים דומים גם ב-2021? קשה להגיד. אין ספק כי הביקוש להשקעות הבא לידי ביטוי במחזורי המסחר ובכמות המשקיעים בשוקי ההון, דחף את הסקטור לעליות ויצר טרנד של ממש. יתכן כי שנת 2021 היא השנה שבה תידרש השקעה סלקטיבית יחסית בתתי-סקטורים טכנולוגיים, באלה הנהנים מהשינויים העמוקים שהקורונה מביאה ותביא איתה, ולא כל טכנולוגיה באשר היא (ע"ע אקספדיה, שעל אף שהשירותים אותם היא מספקת בתחום התיירות שנפגע קשות הציגה ביצועים טובים ב-2020).

אלה שעל קו הזינוק?

לסיום, ללא קשר לנפגעים ולמרוויחים מן הקורונה ומשנת 2020, ניתן לציין כמה סקטורים בעלי פוטנציאל צמיחה משמעותי בשנת 2021.

אנרגיה ירוקה ומריחואנה

בעקבות העלייה במודעות באשר לנזקים של אפקט החממה, ובעיקר השיפורים הטכנולוגיים המאפשרים תחליפים המהווים תחרות תמחירית לאנרגיה מזהמת, תחום האנרגיה הירוקה ניצב בעמדת זינוק טובה. ממשל ביידן והשקת התכנית הירוקה שלו מספקים דחיפה משמעותית בשנים הקרובות לסקטור הירוק, ואת הרוח הגבית ניתן למדוד בתשואות היפות בחצי השנה האחרונה המאפיינות את התחום.

באותו הצבע אך בשימוש אחר, גם הקנאביס עושי להנות מגישת הממשל האמריקאי החדש. הפחתת רגולציה והגברת הלגליזציה של הקנאביס לשימושיו השונים, מצריכה עצמית, דרך קוסמטיקה וכלה בתרופות, עשויים להביא להיפוך המגמה. בשנים האחרונות התחום סבל באופן כללי מאכזבת המשקיעים מה שבא לידי ביטוי בירידות משמעותיות. עם זאת, בחודשים האחרונים אנו עדים לעליות משמעותיות כדוגמת תעודת הסל MJ המייצגת את הסקטור על היבטיו המגוונים. את 2020 היא סיימה בתשואה שלילית של 16%, אולם מתחילת השנה היא עלתה ב-87% (!).

השקעה בקנאביס
הסדרה רגולטריות ולגליזציה של קנאביס כמנוע לצמיחה כלכלית

תשתיות ולוגיסטיקה

תחום התשתיות והלוגיסטיקה הם שני תחומים של ה"עולם הישן", אולם הם בבחינת הזדמנות בשנת הפוסט-קורונה. מאז ומעולם השקעה בתשתיות היוותה שיטה לתמרוץ השוק וליצירת מקומות עבודה לאחר משברים (ניו-דיל, למשל). ההשקעות הממשלתיות והתפיסה המקלה באשר לחוב הממשלתי השוטפת את העולם המערבי, משתלמת במיוחד באמצעות השקעה בתשתיות שמהווים ונחשבים גם כמקור להישגים פוליטיים.

הלוגיסטיקה מניעה את העולם במאות השנים האחרונות, ועשויה להנות מהשפעות הקורונה. ראשית, הסגרים לא חלים על שינוע סחורות ובנוסף מגבירים את הצורך בשינוע עד לדלתות הבתים. שנית, הקורונה מאיצה את אימוץ הרכישות באינטרנט ומחייבת ייעול וגידול בשרשראות הלוגיסטיות השונות. תעודת הסל IYT הממוקדת בתחום השינוע כבר חזרה לרמות שטרום משבר הקורונה ועלתה מתחילת השנה בכ-5%, מקבילתה XTN עלתה בכ-9% במתחילת השנה.

פוד-טק

האם המהפכה הבאה תגיע בתחום המזון? אם לשפוט לפי הגיוסים של החברות בתחום התשובה עשויה להיות חיובית. החשיבות של ייצור מזון במעבדה היא בעלת משמעות מרחיקת לכת לאנושות ולכדור הארץ. המודעות הגוברת להיבטים הסביבתיים השליליים של טביעת הרגל האנושית עשויים לקטון באופן משמעותי באמצעות התרת הקשר הגורדי של חי-צומח למזון. מכאן הפופולריות המתגבשת להשקעות בתחום. את החדירה של ביונדמיט (BYND) לרשת מקדולנד'ס, למשל, ניתן לסמן כתמריץ חיובי לתעשייה כבר בשנה זו.

סיכום או אז מה עכשיו?

סביבת הריבית האפסית והמדיניות המרחיבה של הממשלות צפויות לתמוך בהשקעות בשוקי ההון כאלטרנטיבה מרכזית להשקעה וחיסכון. פילוח של 2020 בראי שלוש הקבוצות, הנפגעים, המרוויחים ואלה שעשויים לפרות, מציעה לפזר את ההשקעה בראי כל קטגוריה כזו, תוך שמירה על פיזור רחב של השקעות בשימוש במכשירים השקעה כדגומת תעודות סל.

במשתקמים, קבוצת הנדל"ן המניב מציעה השקעה מעניינת, סולידית באופן יחסי, שעשויה להנות הן מריבית נמוכה הן מחזרה לשגרה. בצומחים, פיזור רחב של קרן טכנולוגית עשוי להיות תואם למגמה הנוכחית, אולם לטובת הדיוק ניתן לשקול גם השקעה בקרנות מומנטום המתבססות על חברות צמיחה טכנולוגיות (כדוגמת FXL). באלה שעל קו הזינוק, נראה שבטווח הקצר, לעניות דעתי, שינויים רגולטוריים ותכניות תמיכה ישפיעו עוד ב-2021 בתחום האנרגיה הירוקה והמריחואנה.

טוב, נהיה חכמים יותר ב-2022…הרי הנבואה ניתנה לשוטים.


הכותב עשוי להחזיק באחת או יותר מהחברות/תעודות המוזכרות בכתבה.


אזהרה: מדובר בדעה אישית בלבד. הנתונים והמידע המובאים באתר אינם מהווים ייעוץ, המלצה או חוות דעת לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם, ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות