תפריט סגור

חיסכון לכל ילד ובכלל: על אפשרויות החיסכון וסוגיית המיסוי

לאחרונה נשאלתי לגבי תכנית חיסכון לכל ילד, וכיצד כדאי לחסוך לילדים באופן כללי. אין ספק כי מדובר בסוגיה בעלת משמעות מכרעת, במיוחד בתקופה בה ערך הכסף יורד (אינפלציה), מחירי הדיור עולים ודור ה-Y ממשיך לגור אצל ההורים. יחד עם זאת שאלה זו נוגעת לא רק לילדים אלא גם לכל חיסכון בפני עצמו. בפוסט זה אציג את אפשרויות החיסכון השכיחות ואציע לראות בקופת גמל להשקעה כאפשרות המשתלמת והגמישה ביותר, לילדים ולהורים גם יחד.

כיצד אפשר לחסוך בישראל?

במקרה דנאן ה-case study שלנו הוא חיסכון ל-18 שנה, כלומר עד לגיל בו הילד הופך לבגיר לפי החוק בישראל.

חיסכון לכל ילד

תכנית ש"נולדה" ב-2017 להורים המאושרים, משרד האוצר והביטוח הלאומי. התכנית כוללת הפקדה של 50 ש"ח בידי המדינה לקופה המיועדת לילד, הפקדה נוספת של 500 ש"ח לאחר 18 שנה, והפקדה נוספת של 500 ש"ח אם הקופה נשמרה סגורה לאחר 21 שנה. את הקופה ניתן לפתוח באחד הבנקים במסלולי ריבית משתנה, קבועה או צמודה, או באחד מבתי ההשקעות באחד מהמסלולים הבאים: סיכון מועט, סיכון בינוני או סיכון מוגבר. לסכום החיסכון החודשי ניתן להקצות 50 ש"ח נוספים מקצבת הילדים המשולמת על ידי הביטוח הלאומי.

פרטים מלאים על תכנית חיסכון לכל ילד תמצאו כאן.

החסרון העיקרי של התכנית האטרקטיבית הזו היא שמדובר בסכום חיסכון מקסימאלי של 100 ש"ח בחודש.

לא רק חיסכון לכל ילד

הורים המעוניינים לחסוך סכום גדול יותר נדרשים לחסוך באפיקים נוספים ואחרים. להלן אפשרויות החיסכון המרכזיות:

  1. חיסכון בבנק – מכשיר החיסכון הקלאסי ועתיק היומין. מדובר בהפקדה של סכום קבוע בכל חודש הניתן להגדלה או הקטנה לפי רצון החוסך, מוגבל או לא מוגבל בשנים ובגמישות המוגדרת מראש. ישנם מגוון מסלולים בריביות משתנות המחושבת בהתאם לגודל הסכום ויכולת ההתחייבות למשך החיסכון. ככל שהסכום גדול יותר ומשך החיסכון ארוך יותר, כך תזכו לריביות טובות יותר. 
  2. תיק השקעות מנוהל / ניהול עצמי – חיסכון באמצעות תיק השקעות בבנק או בבית ההשקעות, הכרוך בדמי ניהול והגדרת מסלול השקעה. לרוב דורש השקעה בסכומים גדולים. בניהול עצמי העלויות הנלוות נמוכות משמעותית אך הוא דורש ידע בסיסי בהשקעה בשוק ההון.
  3. פוליסת חיסכון – בשמה הנוסף מוכרת כפוליסה פיננסית. מדובר במוצר חדש יחסית המוצע בידי חברות הביטוח ומאפשר השקעה גמישה במיוחד: תקופה קצרה, ארוכה או תקופה בלתי מוגבלת, מגוון מסלולי השקעה, אפשרות למישכת הכסף בכל שלב, ו….דמי ניהול גבוהים יחסית. 
  4. חיות אחרות – בעצם, כאשר בחיסכון עסיקנן, כל השקעה במכשיר פיננסי מסוג זה או אחר ובכל מסגרת מהווה אפשרות לחיסכון. ניתן להשקיע במניות, אג"ח, קרנות נאמנות ועוד, דרך הבנק או בתי ההשקעות. 
  5. קופת גמל להשקעה – מוצר חדש שהושק בשנת 2016 המאפשר חיסכון של עד 70,000 ש"ח בשנה, (בהפקדה חד פעמית ו/או הפקדות שוטפות), במגוון מסלולי השקעה ובנזילות גבוהה. שימו לב כי באפשרות השקעה זו ישנם דמי ניהול מגובה ההפקדה ומן הסכום הכולל, אולם הם מוגבלים בתקרה ומפוקחים. 
חסכון לכל ילד עובר דרך תכנון
מקור:  Free Creative Commons Finance Images
רשיון: CC BY 2.0

המיסוי בחיסכון ומה שחשוב להבין

בבואנו לבחור את אפיק ההשקעה חשוב לבצע השוואה לגבי העלויות הנלוות שעליהן כבר דובר בעבר. יחד עם זאת, המשתנה החשוב ביותר שאותו נדרש להבין ולנתח הוא המיסוי. ישנם אפיקי חיסכון והשקעה המאפשרים את דחיית תשלום המס, מה ששווה הרבה הרבה כסף. נכון לכתיבת שורות אלה, המיסוי על רווחי הון עומד על 25% (מהרווח כמובן) והמיסוי על פקדונות בנקים הוא בין 15-25% כתלות בסוג החיסכון

כדי להמחיש את חשיבות דחיית תשלום המס נביט בדוגמה הבאה:

במסגרת תכנית חיסכון "קופת גמל להשקעה", הופקדו בכל שנה 1,000 ש"ח ולמשך 10 שנים. התשואה השנתית הממוצעת עמדה על 5% לשנה. כלומר, 10,000 ש"ח שהופקדו בסה"כ צברו רווח של 2864 ש"ח במהלך כל התקופה (כן, ריבית ד'ריבית רבותי).

כעת, תשלום המס (25%) על הרווחים מסתכם ב-719 ש"ח. אולם מפני שאת המס נדרש לשלם בכל שנה קלנדרית, אזי אפקט הריבית ד'ריבית פוחת גם הוא. מאחר ובתום כל שנת מס יגרעו מהחשבון הכללי כ-71 ש"ח בגין מס רווחי הון, אזי הרווח הכולל לכל התקופה יקטן בכ-200 ש"ח ויעמוד על 2660 ש"ח. נשמע מעט? נעבור לאחוזים. דחיית תשלום המס לסוף התקופה תגדיל את הרווח במקרה זה בכ-8%. לא מעט בכלל.

החסכון לכל ילד הטוב ביותר

ניהול עצמי VS קופ"ג להשקעה

דחיית מס תתאפשר גם בחיסכון בניהול חשבון עצמי. לדוגמה, החזקה של קרן מחקה על מדד תא 125, כלומר, השקעה פאסיבית. עד למימוש ההחזקה, הלכה למעשה, ישנה דחיית מס. ויתרה מכך, בניגוד לקופת גמל להשקעה, בניהול עצמי של הכספים דמי הניהול הינם 0% (ישנם דמי ניהול על מוצרים פיננסיים, תלוי בבחירת המשקיע).

אז למה בכל זאת קופת גמל להשקעה? שתי סיבות עיקריות:

  1. מעבר למסלול סולידי – מאחר ומדובר בחיסכון לילד אזי אנו מניחים מימוש בהגיעו לגיל 18. בהתאם לכך ולמצב השוק באותה תקופה, כמה שנים לפני גיל 18, ניתן לעבור למסלול מסוכן פחות מאשר מניות. בצורה כזו דחיית המס נשמרת (מה שלא מתאפשר בניהול עצמי המחייב המשך החזקה בנכס הפיננסי).
  2. האם זה מתאים לי? ניהול עצמי לא מתאים לכל אחד ואחת. הוא מחייב פתיחת חשבון בבית השקעות, בחירה של נכס פיננסי, הפקדות שוטפות וקנייה עקבית של אותו הנכס. בנוסף הוא מחייב מעקב על דמי הניהול של הנכס המוחזק ופרטים אחרים נוספים. האם זה מסובך? ממש לא. ובכל זאת, השקעה בניהול עצמי מחייבת שלב גבוה יותר של אחריות פיננסית.

אנד דה אוסקר גוז טו…. חיסכון לכל ילד + סייג

בבואנו לבחור את תכנית החיסכון המשתלמת ביותר לילדים (אבל לא רק) חשוב לשים לב קודם כל לאפשרות דחיית המס לסוף התקופה. מבין האפשרויות מעלה, פוליסת חיסכון וקופת גמל להשקעה מציעות אפשרות זו.

אלה כרוכות בדמי ניהול, אולם קופת גמל להשקעה היא מוצר מפוקח ודמי הניהול מוגבלים בתקרה עפ"י חוק. בנוסף, קופת גמל להשקעה מציעה ממתק אמיתי: במידה והכסף יונזל החל מגיל 60 וימשך כקצבה תזכו לפטור מלא ממס רווחי הון (לכן חכם יהיה לרשום את הקופה על שם האדם המבוגר במשפחה). 

בהתאם לאלה, השילוב המנצח לחיסכון הוא תכנית חיסכון לכל ילד (פשוט כי תקבלו מתנה של 50 ש"ח לחודש מהמדינה) יחד עם קופת גמל להשקעה, שתאפשר הגדלת החיסכון ובעיקר את הפוטנציאל לפטור ממס מלא בהתאם לתקנות (ובכל מקרה דחיית מס). 

סיכום

הולדת ילד וילדה היא הזדמנות נהדרת לעשות סדר בחיסכון המשפחתי. מדובר בעניין פשוט בו חשוב לשים לב לשני משתנים מרכזיים: תשלום המס ודמי הניהול. דחיית מס ודמי ניהול נמוכים יאפשרו לכם להגדיל את החיסכון באופן משמעותי. 

זכרו כי הכסף הנחסך "בשוטף" (בעו"ש), מאבד מערכו עם הזמן, והשקעות מנוהלות אחרות אינן זוכות לאפשרות דחיית המס לסוף תקופת ההשקעה. לכן, אם כבר חוסכים אז רצוי בקופת גמל להשקעה (עם או בלי קשר לילד). חשוב לקחת בחשבון גם אפשרות של חיסכון בניהול עצמי שעל יתרונותיו הייחודים נעמוד בפוסט אחר.

וסייג לקינוח: בטווח הארוך וללא תכנון למימוש בגיל מסוים, ישנה עדיפות בניהול חשבון עצמי באסטרטגיה פאסיבית בהיבט עלויות הניהול ולרוב גם בגודל החיסכון. עם זאת, הוא לא מתאים לכל אחד ומחייב ידע בסיסי, עקביות ואחריות פיננסית לאורך זמן.

*אפשרויות החיסכון המתוארות בפוסט זה הן חיסכון ביוזמה ואין מדובר בחיסכון פנסיוני לשכירים או עצמאים הכולל בפני עצמו הטבות מס (וחוסר נזילות). 

המידע באתר זה אינו מהווה יעוץ, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסים מכל מין וסוג שהם (לרבות ניירות ערך, מניות, אגרות חוב, יחידות השתתפות בקרנות נאמנות, אופציות, חוזים עתידיים, תעודות סל, מוצרים מובנים, קופות גמל, קרנות השתלמות, קופות פיצויים וכו') וכן אינו מהווה הצעה לרכישת מוצרים פיננסים כאמור.

2 תגובות

  1. נמרוד

    פוסט מעניין, תודה רבה!
    השאלה מה עושים כשיש כמה וכמה ילדים? בתקופת גמל להשקעה ניתן לחסוך עד 70 אלף לשנה. אז נגיד לפתוח שניים כאלה אחד לכל הורה מגיעים ל140 אלף בשנה. אבל זה באמת על חשבון חיסכון לפנסיה.
    נגיד שההורים רוצים לחסוך לעצמם לפנסיה ובנוסף לחסוך לילדים, מה אז מומלץ?
    תודה רבה ויישר כוח!

    • bazerem

      היי תודה! העלת נקודה חשובה והצבעת על המתח בין חסכון לילדים או חסכון בכלל לבין חסכון פנסיוני. בהקשר זה חשוב להפריד בין הרכיבים הפנסיוניים בשכר לבין חסכון נוסף. ברגע שמיצית את התקרה של רכיבי השכר הפנסיוניים כל שאר החסכון יכול לשמש לכל צורך לפי שיקולך, קרי, תוספת לפנסיוני או חסכון לילדים למשל. יש פוסט "על האש" ובו ניתוח הסיטואציה הזו – מה לעשות עם שאר הכסף אחרי החסכון המקסימלי לפנסיה?
      ספוילר: חסכון בניהול עצמי לכל מטרה ושימוש. למה? כי הוא הזול ביותר לתפעול והגמיש ביותר לשימוש. שווה לחכות.
      *מזכיר כי אין לראות באמור המלצה וכי האמור אינו מתחשב בצרכים הייחודיים של כל אדם באשר הוא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות