תפריט סגור

עצמאות כלכלית: למה עצמאות כלכלית חשובה מחירות כלכלית

רגע לפני יום העצמאות ושני רגעים אחרי חג הפסח הם זמן מצוין לעמוד על ההבדל בין חירות לעצמאות כלכלית וכן גם לחופש כלכלי. בחיים הפוסט-פוסט מודרניים (עכשוויים אם תרצו) נכתב כבר רבות על מירוץ העכברים, על המרדף אחר העושר (והאושר), על הדור החדש שמסרב לעבוד כמו הוריו ועוד רבים אחרים. בהתאם לכך מתעורר גם השיח באשר לחופש כלכלי או חירות כלכלית, על הצורך בהם והדרך להשיגם. ומה עם עצמאות כלכלית?

בהקשר זה, חשוב לעמוד על ההבדלים בין המושגים חופש, חירות ועצמאות. הבחנה זו עשויה ללמד ולדייק את הדרך להשיגם, וזו בדיוק מטרתו של הפוסט הנוכחי. כן, זה קשור גם לחגים שבכותרת.

על חופש וחירות

חופש וחירות אינם דבר אחד הם. בחופש ניתן לראות מצב זמני או ספונטני המבטא חופש פעולה של האדם. חשבו למשל על החופש הגדול. חודשיים בשנה שכל תלמיד "יכול לעשות מה שבא לו". חופש יכול להיות ספציפי מאוד כמו חופש תנועה או חופש בחירה. למשל, גם אסיר בבית הסוהר הוא חופשי במובן בו הוא יכול לבחור מה לאכול, לאן ללכת (בתוך התא או בית הכלא). בקיצור הבנתם את הנקודה.

חירות לעומת זאת היא סיפור אחרי לגמרי. החירות היא חופש אבל במובנו הפוליטי. תחשבו על ההבדל בין המלה freedom לבין המלה liberty. חירות היא עניין מהותי המקושר לתפיסות פוליטיות מערביות הרואות באדם כחופשי במובן המהותי (ולא הזמני), כלומר החירות היא זכות בסיסית של האדם. היא כוללת את החופש לבחור ולפעול כל עוד איננו פוגע בחירות של האחר. לכן , כאשר אדם נכלא בבית הסוהר של המדינה חירותו נשללת במובן המהותי אך הוא עדיין חופשי בנסיבות היותו כלוא.

בחג הפסח נהוג להגיד כי עם ישראל יצא מעבדות לחירות. כלומר, העבדות מנוגדת לחירות. הסיבה לכך היא שעבד הוא נחות מאדונו, כלומר, ישנו שוני בין האדם לאחר במדינה מסוימת. מצב זה מבטא שלילה של החירות כמרכיב מהותי ובסיסי בכל אדם באשר הוא אדם.

איך כל זה קשור לחשיבה כלכלית ולתרבות כלכלית? חכו עוד קצת.

ומה לגבי עצמאות וחירות?!

אז אם הבנו את ההבדל בין חופש לבין חירות נדרש לשאול – ומה לגבי עצמאות? עוד רגע יום העצמאות שמחדד הבדל זה. בני ישראל יצאו אמנם מעבדות לחירות, אך לא זכו לעצמאות. חשבו על זה. בתקופת המנדט הבריטי אין ספק שהיישוב העברי היה בעל חירות אך עצמאותו נשללה ממנו.

אז מהו בעצם ההבדל? חירות נתונה למסגרת פוליטית מסוימת, כפופה לחוקים, לנורמות ולתרבות במדינה. עצמאות בניגוד אליה מאפשרת לקבוע את הכללים מחדש. כלומר, העצמאות מסמנת את היציאה מכפיפות לריבון חיצוני ומעבר לריבונות עצמית. עצמאות היא בעצמה קביעת הכללים והחוקים.

פסל החירות (גם עצמאות)
פסל החירות. ברקע: כללי המשחק, קפיטליזם, חוקים ורגולציה.
מקור: NPS

הקשר הכלכלי (סוף-סוף)

תחילה אגדיר כל אחד מן המושגים שלעיל בהקשר הכלכלי ולאחר מכן אדון בדרך להשיג כל אחד מהם.

חופש כלכלי – היכולת לרכוש או לא לרכוש דבר מה. חופש כלכלי מבטא את האפשרות האמצעית האקראית כמעט לממש כסף. שימו לב, כדי להיחשב חופשי מבחינה כלכלית אין צורך בכסף רב, אלא פשוט בכסף. החופש הכלכלי מבטא למעשה בחירה כלכלית מסוימת.

חירות כלכלית – היכולת להתנהל ברווחה כלכלית. במובן המהותי חירות כלכלית משמעותה כי לכל אדם ישנה הזכות הבסיסית לממש את החופש הכלכלי שלו כל עוד אינו פוגע באחר ובכפוף למסגרת החוקית-פוליטית במדינתו. במובנה המעשי, הרלוונטי יותר לענייננו, חירות כלכלית משמעותה התנהלות יעילה המאפשרת חופש כלכלי מירבי והעדר מגבלות כלכליות. כלומר, ככל שהרווח גבוה יותר כך החירות גדולה יותר ובגינה גם החופש גדול יותר.

עצמאות כלכלית – זה כבר סיפור אחר לגמרי. אם חירות כלכלית עדיין מחייבת אותנו להתנהל במסגרת המקובלת והנתונה, אזי עצמאות כלכלית מאפשרת לאדם להתנהל מחוץ לחוקי המשחק. מאחר שאנו עוסקים בתת-תחום, העצמאות האמורה איננה מדינית אלא מבטאת אי תלות בנורמות ובתרבות המשפיעה בהקשרים הכלכליים במדינה. למה הכוונה? להרוויח כסף מבלי לעבוד, למשל. להרוויח יותר מבלי להגדיל את ההכנסות, למשל.

עצמאות מדומה
אזיקים מזהב כמשל להבדל בין חירות כלכלית לבין עצמאות כלכלית

הדרך המובילה אל החופש היא פשוטה. כל עוד יש בכיסכם כמה שקלים אתם יכולים לממש את החופש הרגעי שלכם (ב-AM:PM למשל). הדרך המובילה אל החירות הכלכלית דורשת מאמץ רב בעידן העכשווי. היא כרוכה בהגדלת ההכנסות, בשעות עבודה מרובות, ברכישת השכלה וניסיון, בניהול הוצאות קפדני ובנטילת סיכונים מחושבים.

הדרך המובילה אל העצמאות הכלכלית היא בבחינת נתיב אחר, ליתר דיוק מסע אחר. העצמאות משמעותה יצירה חדשה של כללי משחק וקיום אורח חיים שאינו מוכתב מבחוץ. יציאה ממרוץ העכברים והסתפקות במה שיש משנה את נקודת המבט, ולכן היא גם מבטאת עצמאות כלכלית אמיתית.

סיכום

החגים הם הזדמנות טובה לחשבון נפש אמרו חכמינו. התקופה בין חג הפסח לבין יום העצמאות מסמלת את המעבר האפשרי בין חירות כלכלית לבין עצמאות כלכלית. בין להוציא כסף בחול המועד עלמה שבא לנו לבין לא לעשות על האש ביום העצמאות.

וברצינות – חשבו איפה אתם נמצאים על הסקאלה ואיפה תהיו בעוד כמה שנים. האם אתם כבולים לחוקי המשחק, עובדים שעות ארוכות ומסתכלים על כמה חברים שלכם מרוויחים יותר מכם? או שאתם מפחיתים הוצאות בהדרגה, משקיעים יותר, עובדים פחות ומבשלים יותר בבית?

חג עצמאות שמח.

תגובה 1

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות